آموزش کامل مفعول در زبان انگلیسی + مثال

کاربرد و استفاده از مفعول در زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. یکی از اجزای مهم جمله مفعول یا object است که گرچه در برخی جملات به کار نمی‌رود اما بسیار پرکاربرد بوده و یادگیری آن و توانایی تشخیص آن در جمله به خصوص در مقایسه با فاعل از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله به آموزش مفعول در زبان…

فهرست محتوا

مفعول دز زیان انگلیسی یعنی چه؟
تیم تحریریه لرنیت
7 ماه قبل
5 از 4 رای

کاربرد و استفاده از مفعول در زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. یکی از اجزای مهم جمله مفعول یا object است که گرچه در برخی جملات به کار نمی‌رود اما بسیار پرکاربرد بوده و یادگیری آن و توانایی تشخیص آن در جمله به خصوص در مقایسه با فاعل از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله به آموزش مفعول در زبان انگلیسی می‌پردازیم.

مفعول چیست؟ و چه انواعی دارد؟

مفعول در زبان انگلیسی به اسم یا ضمیری گفته می‌شود که فعل جمله روی آن انجام می‌شود و یا تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. مفعول در انگلیسی معمولا بعد از فعل قرار می‌گیرد.

در انگلیسی دو نوع مفعول وجود دارد:

  • مفعول مستقیم یا direct object
  • مفعول غیرمستقیم یا indirect object

مفعول مستقیم یا direct object: مفعول مستقیم به کسی یا چیزی گفته می‌شود که کاری روی آن انجام می‌شود.

مفعول چیست؟ و چه انواعی دارد؟

درواقع مفعول مستقیم به سوالات “چه کسی” یا “چه چیزِی” پاسخ می‌دهد. لازم به ذکر است مفعول مستقیم می‌تواند بعد از فعل و یا مفعول غیرمستقیم قرار گیرد.

عبارت فارسیEnglish Phrase
هفته گذشته ماشین خریدم.I bought a car last week.
من دوست قدیمی‌ام را دیدم.I saw my old friend.

مفعول غیرمستقیم یا indirect object: مفعول غیرمستقیم به کسی یا چیزی گفته می‌شود که نسبت به او یا برای او کاری انجام شده است. درواقع مفعول غیرمستقیم به سوالات “برای چه کسی”، “برای چه چیزی”، “به چه کسی” و “به چه چیزی” پاسخ می‌دهد. مفعول غیرمستقیم می‌تواند قبل از مفعول مستقیم و یا به همراه حرف اضافه بعد از مفعول مستقیم قرار گیرد. لازم به ذکر است اگر در جمله فقط مفعول غیرمستقیم وجود داشته باشد، این مفعول بعد از حرف اضافه قرار می‌گیرد.

عبارت فارسیEnglish Phrase
با رئیسم صحبت کردم.I spoke to my boss.
او برای من گل خرید.She bought some flowers for me.
She bought me some flowers.

توجه داشته باشید که در انگلیسی یک نوع دیگر از مفعول نیز وجود دارد که به آن مفعول حرف اضافه یا object of a preposition گفته می‌شود. مفعول حرف اضافه، اسم یا ضمیری است که بعد از حروف اضافه قرار می‌گیرد و معنی آن‌ها را کامل می‌کند. لازم به ذکر است حرف اضافه، کلمه‌ای است که بین اسم و سایر اجزای جمله ارتباط برقرار می‌کند.

به این مثال‌ها توجه کنید:

عبارت فارسیEnglish Phrase
او در مورد دوستش صحبت می‌کند.He is talking about his friend.
بچه‌ها دارند در پارک بازی می‌کنند.The children are playing in the park.
من پسرم را به مدرسه بردم.I took my son to school.

ضمایر مفعولی هم مفعول هستند؟

همانطور که گفته شد مفعول می‌تواند ضمیر نیز باشد. به ضمایری که نقش مفعول را در جمله ایفا می‌کنند، ضمایر مفعولی یا object pronouns گفته می‌شود. این ضمایر نیز دقیقا مانند مفعول معمولا بعد از فعل قرار می‌گیرند.

ضمایر مفعولی یا object pronouns عبارت‌اند از:

  • me: من
  • you: تو
  • him: او (مذکر)
  • her: او (مونث)
  • it: آن (اشیا و حیوانات)
  • us: ما
  • you: شما
  • them: آن‌ها

به این مثال‌ها توجه کنید:

عبارت فارسیEnglish Phrase
می‌تونم کمکتون کنم؟Can I help you?
من هر هفته او را می‌بینم.I see him every week.
او می‌خواهد با آن‌ها صحبت کند.She wants to speak to them.

آیا می‌توان برای تمام افعال از مفعول استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان برای تمام افعال مفعول استفاده کرد یا نه، باید بگویم خیر. افعال در انگلیسی به دو دسته‌ی گذرا یا transitive  و ناگذر یا intransitive تقسیم می‌شوند. افعال گذرا افعالی هستند که به مفعول نیاز دارند و بدون مفعول معنی آن‌ها ناقص است.

آموزش مفعول در زبان انگلیسی

اما افعال ناگذر افعالی هستند که نه تنها به مفعول نیازی ندارند بلکه استفاده از مفعول برای آن‌ها اشتباه است؛ این افعال به تنهایی معنی کاملی دارند.

به این مثال‌ها توجه کنید:

I really enjoyed the movie.

من واقعا از فیلم لذت بردم.

در این مثال مفعول داریم پس enjoy یک فعل گذراست.

He smiled and left.

او لبخند زد و رفت.

در این مثال مفعول نداریم پس افعالمان ناگذر هستند.

توجه داشته باشید که برخی افعال هم می‌توانند گذرا باشند هم ناگذر. از جمله این افعال می‌توان به فعل leave اشاره کرد.

Please leave the keys on the desk.

لطفا کلیدها را روی میز بگذار.

از دیگر افعالی که با مفعول به کار نمی‌روند می‌توان به افعال ربطی یا linking verbs (appear، be، become، look، seem و…) اشاره کرد. بعد از این افعال متمم فاعلی قرار می‌گیرد که این متمم می‌تواند شامل صفت یا عبارات وصفی، اسم یا عبارات اسمی، قید یا عبارات قیدی و یا عبارات حرف اضافه‌ای باشد. متمم فاعلی به کلمه یا عباراتی گفته می‌شود که درباره‌ی فاعل اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد.

به این مثال‌ها توجه کنید:

I feel really tired.

من خیلی خسته هستم.

I was in the kitchen when you rang.

وقتی زنگ زدی من در آشپزخانه بودم.

آنچه از مقاله آموزش مفعول در زبان انگلیسی آموختیم:

در این مقاله به آموزش مفعول، انواع آن و کاربردهای آن در زبان انگلیسی پرداختیم تا یکی از اجزای اصلی و مهم جمله را به شما آموزش دهیم؛ چرا که یادگیری اجزای جمله و جمله‌سازی اهمیت بسیار زیادی در تسلط بر زبان انگلیسی دارد. همچنین به جایگاه مفعول در جملات انگلیسی پرداختیم تا به شما در تشخیص مفعول در جمله کمک کنیم. در آخر، به افعال گذرا و ناگذر و افعال ربطی و رابطه‌ی آن‌ها با مفعول پرداختیم تا به شما بگوییم که تمامی افعال لزوما با مفعول همراه نمی‌شوند. لازم به ذکر است یادگیری مفعول نیز مانند هر چیزی در زبان انگلیسی نیازمند تمرین و ارتباط مستمر با زبان است.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مشابه
  • روش های جدید برای آموزش زبان به کودکان

    10 روش جدید آموزش زبان انگلیسی به کودکان

    در این مقاله، می‌خواهیم بعضی از روش‌های جدید آموزش زبان انگلیسی به کودکان و نیز روش‌های آموزشی قدیمی که همچنان کاربردی و مؤثرند را توضیح دهیم. اگر مدرس زبان کودکان هستید یا می‌خواهید به فرزندانتان کمک کنید انگلیسی بیاموزند، این مقاله از مجموعه‌ مقالات آموزشی وبلاگ لرنیت را از دست ندهید.  آموزش انگلیسی به کودکان…

    مطالعه بیشتر
  • آموزش الفبای انگلیسی به کودکان

    اگرچه روش‌های مختلفی برای آموزش زبان انگلیسی به‌ کودکان به‌عنوان زبان دوم وجود دارد اما روشی که در آن کودکان بتوانند همزمان با یادگیری مهارت‌های شنیداری و گفتاری، مهارت‌های خواندن و نوشتن به انگلیسی را هم بیاموزند، بر دیگر روش‌ها اولویت دارد. آموزش الفبای انگلیسی به کودکان یا خواندن حروف؛ کدام بهتر است؟ قبل از…

    مطالعه بیشتر
  • اپلیکیشن تمرین زبان انگلیسی

    اپلیکیشن تمرین زبان انگلیسی

    ما در قرن 21 زندگی می‌کنیم که حالا یادگیری و آموزش می‌تواند از طریق گوشی همراه انجام شود و قرار نیست همیشه به کلاس‌های آموزشی بروید. یادگیری و تقویت زبان انگلیسی هم از آن دست مهارت‌هایی است که می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشن آن را خانه بدست آورید. به همین دلیل است که بسیاری…

    مطالعه بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبر نامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منشتر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.