چگونه جمله سازی انگلیسی را تقویت کنیم؟

جمله‌ سازی انگلیسی چیزی جدای از مهارت‌های زبانی نیست؛ اگر ما به‌اندازه کافی input و دریافت اطلاعات داشته باشیم و نیز به‌اندازهٔ کافی تمرینات مربوط به output و خروجی (مثل نوشتن و حرف زدن) داشته باشیم، ناخودآگاه جمله‌سازی را هم یاد می‌گیریم و نیاز نیست کار خاصی برای آن بکنیم. با این حال، در پاسخ به این سوال که چگونه…

فهرست محتوا

چگونه جمله سازی انگلیسی را تقویت کنیم؟
تیم تحریریه لرنیت
3 روز قبل
5 از 1 رای

جمله‌ سازی انگلیسی چیزی جدای از مهارت‌های زبانی نیست؛ اگر ما به‌اندازه کافی input و دریافت اطلاعات داشته باشیم و نیز به‌اندازهٔ کافی تمرینات مربوط به output و خروجی (مثل نوشتن و حرف زدن) داشته باشیم، ناخودآگاه جمله‌سازی را هم یاد می‌گیریم و نیاز نیست کار خاصی برای آن بکنیم. با این حال، در پاسخ به این سوال که چگونه جمله‌سازی انگلیسی را تقویت کنیم در این مقاله چند نکته و راهکار بیان می‌کنیم. 

قبل از اینکه به روش‌ تقویت جمله‌سازی انگلیسی بپردازیم بد نیست به‌طور خلاصه توضیح دهیم ساختار جملات انگلیسی چطور هستند و هر جملهٔ انگلیسی از چه اجزایی تشکیل شده است.

ساختار جملات انگلیسی

ساختار جمله در زبان انگلیسی به این بستگی دارد که جملهٔ ما چه نوع جمله‌ای است. مثلاً اگر جمله مثبت (affirmative) باشد یک نوع ساختار دارد و اگر پرسشی (interrogative) باشد، ساختار دیگری خواهد داشت اما می‌توان جملات انگلیسی را به این سه دستهٔ کلی تقسیم کرد:

  • جملات ساده (Simple Sentences)
  • جملات مرکب (Compound Sentences)
  • جملات پیچیده (Complex Sentences)
ساختار جملات انگلیسی

جملهٔ ساده simple sentence

جملهٔ ساده جمله‌ای است که از یک جمله‌واره (clause) تشکیل شده است و معمولاً ساختار آن در حالت مثبت خبری به این شکل است:

ساختار جملهٔ ساده simple sentence structure
verbsubject
فعلفاعل

یعنی جملهٔ ساده حداقل از یک فعل و فاعل تشکیل شده است. البته ممکن است اجزای دیگری هم داشته باشد مثلاً یک مفعول، صفت یا قید یا اجزای سادهٔ این چنینی اما در آن خبری از جمله‌واره‌های دیگر نیست.

مثال:

Sepehr sleeped.

سپهر خوابید.

Sara came home.

سارا به خانه آمد.

They ate lunch.

آن‌ها ناهار خوردند.

We spoke warmly to each other.

ما با هم به گرمی صحبت کردیم.

جملهٔ مرکب compound sentence

جملهٔ مرکب همانطور که از نامش مشخص است در واقع ترکیبی از دست کم دو جمله‌وارهٔ مستقل (independent clause) است که با یک حرف ربط (and, but, or, nor, so, yet, for) یا ویرگول و کلمهٔ ربط یا نقطه‌ویرگول به هم متصل شده‌اند. 

مثال:

He came to the park, and the police officer stopped him.

او به پارک آمد و افسر پلیس او را متوقف کرد.

We started to dance and sing loudly, and the neighbors joined us and danced, too.

ما شروع کردیم به رقصیدن و آواز خواندن با صدای بلند و همسایه‌ها هم به ما پیوستند و رقصیدند.

I love chocolate; my brother prefers ice cream.

من عاشق شکلاتم اما برادرم بستنی را ترجیح می‌دهد.

I wanted to go for a run; however, it was too cold outside.

من می‌خواستم بروم بدَوم اما بیرون هوا سرد بود.

جملهٔ پیچیده complex sentence

جملهٔ پیچیده جمله‌ای است که از یک جمله‌وارهٔ مستقل (independent) و حداقل یک جمله‌وارهٔ وابسته و غیر مستقل (dependent) تشکیل شده است. در این نوع جملات، معمولاً جمله‌وارهٔ وابسته با کلمات ربطی مثل because, although, since, when, if, while, after به جمله‌وارهٔ مستقل متصل می‌شود.

مثال:

Since it was getting late, we decided to go back home.

چون داشت دیر می‌شد، ما تصمیم گرفتیم که به خانه برگردیم.

Since she moved to a new city, she has made many new friends.

از وقتی که او به یک شهر جدید نقل‌مکان است، دوستان جدید زیادی پیدا کرده است.

When you finish reading the book, let me know so we can discuss it.

وقتی خواندن این کتاب را تمام کردی، به من بگو تا با هم درباره‌اش صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید: جمله‌واره‌های قیدی در زبان انگلیسی

اجزای جمله‌های انگلیسی

برای تقویت جمله‌سازی انگلیسی یکی از چیزهایی که باید بدانیم این است که جمله از چه اجزایی تشکیل می‌شود و نقش‌های مختلفی که یک کلمه می‌تواند در جمله بپذیرد چیست. در زبان انگلیسی کلمات در جمله می‌توانند یکی از نقش‌های هشتگانه را داشته باشند که به آن part of speech می‌گویند.

اجزای جمله‌های انگلیسی

مهم‌ترین این نقش‌ها عبارت‌اند از:

۱. اسم noun

مثل: cat, boy, carpet

۲. ضمیر pronoun

مثل: he, her, they

۳. فعل verb

مثل: go, sleep, do

۴. صفت adjective

مثل: pretty, nice, bad

۵. قید adverb

مثل: fast, loudly, hopefully

۶. حرف اضافه preposition

مثل: in, on, at

۷. حرف ربط conjunction

مثل: and, but, or

۸. حرف ندا interjection

مثل: wow, hey, oh

روش تقویت جمله‌سازی انگلیسی

حالا که با ساختار انواع جملات انگلیسی آشنا شدیم و اجزای جمله را هم شناختیم،‌ زمان آن رسیده است که دربارهٔ این صحبت کنیم که چطور جمله‌سازی انگلیسی را تقویت کنیم و بتوانیم منظور خودمان را از طریق جمله‌های انگلیسی درست بیان کنیم. 

تمرین‌های کتبی کتاب را انجام دهید

همیشه بخش‌هایی در کتاب‌های آموزش زبان وجود دارد که دارای تمرین‌های مختلف است. بیشترِ زبان‌آموزان این تمرینات را دست‌کم می‌گیرند اما خوب است بدانید این تمرینات معمولاً با دقت طراحی شده‌اند و تأثیر زیادی در یادگیری انگلیسی و تقویت جمله‌سازی شما دارند.

انشاء انگلیسی بنویسید

هیچ چیز مثل نوشتن نمی‌تواند جمله‌سازی را تقویت کند. برای اینکه جمله‌سازی انگلیسی خود را تقویت کنید یک راه ساده و کاربردی این است که دربارهٔ موضوعات ساده، انشاء بنویسید. می‌توانید این انشاء‌ها را به معلم خود نشان دهید تا اشکالات شما را برطرف کند یا توصیه‌هایی برای بهبود آن داشته باشد یا اینکه می‌توانید متنی که نوشته‌اید را به هوش مصنوعی بدهید و از او بخواهید اشکالات شما را بگیرد یا توصیه کند که چطور می‌توانستید جملات را بهتر بنویسید. 

خاطراتتان را به انگلیسی بنویسید

خاطره‌نویسی کاری است جذاب و در آینده برگشتن به خاطرات و خواندن آن‌ها حالتان را خوب می‌کند. می‌توانید گاهی اوقات خاطراتتان را به زبان انگلیسی بنویسید. از اینکه اشتباه کنید نترسید چون قرار نیست کسی جز خودتان خاطراتتان را بخواند. پس با خیال راحت سعی کنید جملات انگلیسی را بسازید و بنویسید. 

در حین نوشتن ممکن است احساس کنید نمی‌توانید منظورتان را برسانید که این خیلی خوب است چون دقیقاً یعنی همان جایی است که نیاز به تقویت دارد. مثلاً اگر دیدید معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید آن را از دیکشنری پیدا کنید، بعد یادداشت و حفظ کنید، یا اگر دیدید جملات مربوط به زمان خاصی (مثلاً past perfect) را به سختی می‌سازید، سراغ تمرین آن نوع جملات بروید.

در ذهنتان انگلیسی صحبت کنید

یکی از تمرین‌هایی که همیشه می‌توانید در هر شرایطی انجام دهید این است که در ذهنتان با خودتان انگلیسی صحبت کنید و سعی کنید در موقعیت‌های مختلف، حدس بزنید که باید چطور منظورتان را برسانید. با این روش، جملات کاربردی بسیار زیادی را یاد می‌گیرید. بهتر است همیشه معادل فارسی جملاتی که نتوانسته‌اید برای آن‌ها جملهٔ انگلیسی درستی بسازید، در گوشی یا یک دفترچه‌یادداشت، یادداشت کنید و بعد سر فرصت معادل انگلیسی درست آن‌ها را پیدا کنید و با خودتان مرور کنید.

روش تقویت جمله‌سازی انگلیسی

بعضی از جملات را حفظ کنید

شاید خیلی جاها شنیده باشید که می‌گویند به‌جای اینکه چیزی را حفظ کنید آن را یاد بگیرید اما این حرف همیشه درست نیست! بخش زیادی از یادگیری زبان همان حفظ کردن است. همانطور که کلمات جدید را حفظ می‌کنید باید گاهی اوقات بعضی از جملات پرکاربرد را هم با شکل درست آن‌ها حفظ کنید. با این کار، به‌جای اینکه هر دفعه مجبور باشید کلمه به کلمه یک جمله را بسازید، به‌طور خودکار جملهٔ کامل را بیان خواهید کرد و بعد به‌مرور می‌توانید بدون فکر کردن و به‌طور ناخودآگاه، جمله‌های مشابه آن را در ذهنتان بسازید.

آنچه در مقاله تقویت جمله سازی انگلیسی آموختیم:

در این مقاله به این پرداختیم که چطور می‌توان جمله‌سازی انگلیسی را تقویت کرد. گفتیم برای اینکه در این مسیر موفق شویم باید مهارت‌های زبانی خود را تقویت کرده باشیم و به اندازهٔ کافی تمرین داشته باشیم. بعد دربارهٔ ساختار جملات انگلیسی و سه دسته از انواع جمله‌ها صحبت کردیم و نیز گفتیم هر جملهٔ انگلیسی از چه اجزایی ساخته شده است و part of speech به چه معناست. در نهایت هم چند راه عملی برای تقویت جمله‌سازی انگلیسی پیشنهاد کردیم. 

حتماً نظر خود را در بخش نظرات زیر همین پست بنویسید و از تجربیات خود بگویید.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.