۱۰ راه یادگیری گرامر زبان انگلیسی با سرعت بالا

همه‌ی زبان‌آموزان معمولاً از گرامر فراری‌اند و فکر می‌کنند یکی از سخت‌ترین بخش‌های یادگیری زبان کلنجار رفتن با قواعد و ساختارهای پیچیده‌ی گرامری است اما این مقاله را بخوانید تا یادگیری گرامر برایتان مثل آب خوردن شود! اینجا سعی کرده‌ایم مهم‌ترین نکاتی که برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی نیاز دارید به زبان ساده توضیح دهیم. قبل از خواندن کل مطلب، می‌توانید…

فهرست محتوا

راه های یادگیری گرامر زبان انگلیسی
تیم تحریریه لرنیت
2 ماه قبل
5 از 1 رای

همه‌ی زبان‌آموزان معمولاً از گرامر فراری‌اند و فکر می‌کنند یکی از سخت‌ترین بخش‌های یادگیری زبان کلنجار رفتن با قواعد و ساختارهای پیچیده‌ی گرامری است اما این مقاله را بخوانید تا یادگیری گرامر برایتان مثل آب خوردن شود!

اینجا سعی کرده‌ایم مهم‌ترین نکاتی که برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی نیاز دارید به زبان ساده توضیح دهیم. قبل از خواندن کل مطلب، می‌توانید از منوی کنار صفحه، فهرست مقاله را ببینید و با آمادگی ذهنی وارد مطالعه‌ی آن شوید. 

۵ نکته‌ای که قبل از یادگیری گرامر حتماً باید بدانیم

قبل از اینکه بخواهید خودتان را با یادگیری گرامر درگیر کنید و با چالش‌های آن کنار بیاید بد نیست چند نکته را در ذهن داشته باشید:

۱. همه می‌توانند گرامر را در یک بازه‌ی زمانی مشخص یاد بگیرند

شاید بعد از آغاز به یادگیری گرامر انگلیسی و در مواجهه با دشواری‌های حفظ گرامر به این فکر کنید که «من نمی‌توانم گرامر را یاد بگیرم» اما این تفکرات غلط است؛ همه می‌توانند گرامر را به‌خوبی یاد بگیرند. تنها چیزی که نیاز دارید انتخاب یک روش درست و البته صرف زمانِ کافی است. ایمان داشته باشد همه می‌توانند دستور زبان یاد بگیرند از جمله خود شما. 

همه می‌توانند گرامر را در یک بازه‌ی زمانی مشخص یاد بگیرند

۲. برای یادگیری گرامر عجله نکنید

اگر انتظار داشته باشید در زمانی کم و با مطالعات پراکنده و بدون تمرکز، گرامر را سریع یاد بگیرید، انتظارتان نابه‌جاست. صبور باشید و به خودتان فرصت دهید. عجله کردن در یادگیری زبان به جایی نمی‌رسد جز ناامیدی!

این قضیه در گرامر مهم‌تر است چون نسبت به دیگر بخش‌های زبان ممکن است پیچیدگی‌هایی داشته باشد. مهم این است که قواعد اصلی را به‌طور عملی و طبق نیازتان یاد بگیرید و با پیگیری یک برنامه‌ی آموزشی استاندارد، پیش بروید. 

مثلاً همین که  Tense (زمان) های ضروری و پرکاربرد را بدانید بخش بزرگی از نیازهای گرامری‌تان را حل کرده‌اید و می‌توانید یادگیری بقیه‌ی Tense های پیچیده را به زمان‌های بعد موکول کنید. 

۳. حفظ کردن قواعد کافی نیست 

ممکن است این نکته را بدانید اما چندان به آن توجه نکنید اما به یاد داشته باشید «حفظ‌کردن قواعد گرامری کافی نیست و باید بتوانید آن‌ها را به کار ببرید». 

یادگیری گرامر چیزی غیر از حفظ کردن قواعد است. همانطور که قبلاً در مقاله‌های دیگر از بلاگ لرنیت توضیح داده‌ایم، زمانی چیزی را یاد گرفته‌اید که بتوانید آن را در عمل به کار ببرید. برای این کار هم راهی جز تمرین و تکرار و استفاده از روش‌هایی که در این مقاله توضیح می‌دهیم وجود ندارد.

۴. به یک منبع ثابت و قابل اعتماد نیاز دارید

نکات گرامری به‌صورت پراکنده در بخش‌های مختلفی از کتاب‌های اصلی استاندارد آموزش زبان مثل مجموعه‌ی Top Notch و Interchange و American English File آمده‌اند. در مراحل اولیه‌ی یادگیری زبان اکتفا به همین نکات برای شما کافی است اگر بتوانید با مثال‌ها این بخش‌های کوچک آموزش گرامر را در ذهنتان ماندگار کنید. 

 به یک منبع ثابت و قابل اعتماد نیاز دارید

اما اگر بخواهید حسابی گرامر خودتان را تقویت کنید و به‌اندازه‌ای قوی شوید که دیگر مشکلی در گرامر نداشته باشید، حتماً به یک منبع ثابت و قوی و مستقل برای گرامر نیاز دارید. در بخش گرامر مقاله‌ی «چه کتابی برای آموزش زبان انگلیسی مناسب است» چند کتاب خوب در این زمینه معرفی کرده‌ایم.

۵. رمز و رازی در کار نیست؛ فقط تمرین و تکرار

ممکن است در برخی از تبلیغات آموزش زبان بشنوید که راز یادگیری زبان کشف شد! یا بخوانید که شخصی راهی کشف کرده که در کوتاه‌ترین زمان یا در خواب یا بدون زحمت گرامر یاد بگیرید! تجربه ثابت کرده است نباید به این تبلیغات اعتماد کرد. 

واقعیت این است که رازو رمزی در کار نیست و راه یادگیری گرامر زبان انگلیسی یادگیری درست آن‌ها با منابع معتبر و بعد تمرین و تکرار است. پس به این نکته نیز توجه کنید.

۴ ابزار ارزشمند برای تقویت گرامر که نباید از دست بدهید

غیر از کتاب‌هایی که منبع اصلی آموزش زبان انگلیسی‌اند و نیز کتاب‌های تخصصی گرامری مثل مجموعه کتاب‌های Grammar in Use چند ابزار ارزشمند برای تقویت گرامر هست که نباید از دست بدهید.

۱. نرم‌افزار لرنیت 

این نرم‌افزار بخش‌های مختلفی برای آموزش زبان دارد اما یک بخش بسیار کاربردی در این نرم‌افزار گنجانده شده است که قبل از شروع فرایند یادگیری خوب است به آن توجه کنید و آن، بخش تعیین سطح رایگان است. در بخش تعیین سطح ابتدا می‌توانید تعیین کنید سطح هرکدام از مهارت‌های شما چطور است و نیز مهارت گرامری شما در چه ‌حدی است و بعد، از همان سطح شروع به یادگیری گرامر کنید.

برای یادگیری گرامر هم می‌توانید از مقالات آموزش گرامر لرنیت استفاده کنید که به‌طور رایگان،‌ بسیاری از مباحث گرامری را توضیح داده‌اند و به‌مرور هم در حال تکمیل هستند.

تعیین طرح نرم افزار لرنیت

۲. هوش مصنوعی Chat GPT برای گرامر انگلیسی

هوش مصنوعی ابزار بسیار مفیدی برای یادگیری انگلیسی است. حالا که شرایطی فراهم شده است که از این ابزار به‌طور رایگان استفاده کنیم، چرا این فرصت را از دست بدهیم و از ابزارهای هوش مصنوعی مثل چت جی. پی. تی برای یادگیری گرامر زبان استفاده نکنیم؟

برای تمرین گرامر با استفاده از چت جی. پی. تی می‌توانید سوالاتی که برایتان پیش می‌آید را به‌طور مستقیم از این ابزار بپرسید یا اگر در چیزی شک داشتید از هوش مصنوعی سوال کنید اما جالب‌ترین استفاده این است که می‌توانید نوشته‌های خود را به این ابزار هوش مصنوعی بسپارید و از آن بخواهید اشکالات گرامری شما را اصلاح کند.

مثال: برای نمونه، ما از Chat GPT خواسته‌ایم این جمله را اصلاح کند و اشتباهات آن را توضیح دهد. قبل از اینکه به تصویر زیر نگاه کنید می‌توانید خودتان سعی کنید بفهمید چه اشتباهاتی در جمله‌ی زیر وجود دارد:

i have study english by LEARNit application. 

حالا ببینید هوش مصنوعی چطور این جمله را ارزیابی و اصلاح کرده است.

۱۰ راه یادگیری گرامر زبان انگلیسی با سرعت بالا

۳. آزمون و تمرین آنلاین گرامر (رایگان) 

برای تمرین گرامر می‌توانید از تست‌ها و آزمون‌های رایگانی که در بعضی از سایت‌ها وجود دارد استفاده کنید. البته دقت کنید این تست‌ها استاندارد باشند. یکی از این سایت‌ها که منابع گسترده‌ی زیادی برای آموزش گرامر و بعد آزمون‌های گرامری دارد وبسایت www.englishgrammar.org است. این وبسایت یک بخش اختصاصی برای تمرین‌های گرامری دارد که می‌توانید از تست‌های آن استفاده کنید. 

۴. ابزارهای سنجش گرامر آنلاین (رایگان)

برخی ابزارهای آنلاین وجود دارند که احتمالاً قبلاً نامشان را شنیده‌اید. پیش از ظهور مدل‌های مختلف هوش مصنوعی، این ابزارها محبوبیت فوق‌العاده‌ای داشتند و حتی بسیاری از کاربران ایرانی برای استفاده از نسخه‌های پولی آن‌ها هزینه‌های هنگفتی می‌پرداختند. چند نمونه از این ابزارهای معروف را هنوز هم می‌توان به کار برد و از آن‌ها سود جست. از جمله این سه ابزار:

نقشه‌ی راه یادگیری گرامر انگلیسی مثل آب خوردن

خب تا اینجا هم توضیح دادیم که قبل از یادگیری گرامر باید به چه نکاتی توجه کنید و هم چند مورد از بهترین ابزارها برای یادگیری گرامر را معرفی کردیم. 

نقشه‌ی راه یادگیری گرامر انگلیسی مثل آب خوردن

حالا می‌خواهیم به‌طور خلاصه بگوییم برای یادگیری گرامر باید به‌طور گام‌به‌گام چه کار کنید. 

  1. مراحل اولیه‌ی زبان‌آموزی را در کلاس بگذرانید و به آموخته‌های گرامری کوتاهی که در کلاس تدریس می‌شود یا در بخش‌های کوچکی از کتاب اصلی کلاس وجود دارد اکتفا کنید؛
  2. بعد از اینکه احساس کردید تمام این نکات گرامری را بلدید اما همچنان در درک زمان‌های گوناگون ناتوانید یا نیاز دارید ساختارهای پیچیده‌تری را به‌کار ببرید، یک منبع استاندارد مخصوص گرامر که در سطح خودتان است پیدا کنید و سعی کنید با استفاده از آن، آرام آرام مهارت‌های گرامری خود را تقویت کنید (مثلاً English Grammar in Use – Intermediate کتاب خوبی است)؛
  3. با استفاده از تست‌ها و آزمون‌هایی که در کتاب‌های آموزش گرامر وجود دارد مدام خودتان را محک بزنید تا میزان پیشرفت خود را بدانید؛
  4. سعی کنید همیشه متن‌هایی را به انگلیسی بنویسید، از خاطرات روزانه گرفته تا احساساتتان درباره‌ی فیلم‌هایی که می‌بینید یا اتفاقات روز. این متن‌ها را با استفاده از هوش مصنوعی یا ابزارهای سنجش گرامر آنلاین که معرفی کردیم تصحیح کنید تا بدانید نقطه‌ضعفتان کجاست؛
  5. بعد از اینکه احساس کردید تمام فوت و فن‌های گرامری کتابی که انتخاب کرده‌اید را یاد گرفته‌اید، به کتاب سطح بالاتر مراجعه کنید. شاید در این مرحله بتوانید یک کتاب کامل و نهایی انتخاب کنید و فقط به آن اتکا کنید و شاید هم لازم باشد فقط یک سطح بالاتر بروید و عجله نکنید؛
  6. در تمام مراحل یادگیری گرامر، بقیه‌ی مهارت‌های زبانی را هم ادامه دهید؛ مثلاً یادگیری واژگان جدید را رها نکنید یا از تقویت listening و reading غافل نشوید. 
  7. تبریک می‌گوییم! اگر این مراحل را به‌درستی طی کرده باشید حالا احتمالا هیچ مشکلی در گرامر انگلیسی نخواهید داشت.

3 اشتباه رایج زبان‌آموزان در یادگیری گرامر

اشتباه رایج زبان‌آموزان در یادگیری گرامر چیست؟ در ادامه این موارد را لیست کرده‌ایم.

1. اکتفا به حفظ کردن قواعد گرامری

بعضی از زبان‌آموزان گرامر انگلیسی را چیزی متفاوت از دیگر بخش‌های یادگیری زبان می‌دانند و تصور می‌کنند در یادگیری گرامر، کافی است به حفظ کردن قواعد اکتفا کنند اما این تصور، تصور درستی نیست. در کنار حفظ کردن قواعد گرامری، باید حتماً به تکرار و تمرین و نیز به کار بردن این قواعد دستوری بپردازید.

2. سختگیری و عجله برای یادگیری

اولین سوال خیلی از زبان‌آموزان این است که چقدر طول می‌کشد یک زبان را یاد بگیریم. این عجله باعث می‌شود نتوانید فرایند یادگیری زبان را درست طی کنید و در مراحل مختلف دلزده و دلسرد شوید. برای یادگیری گرامر هم عجله نکنید؛ خیلی طبیعی است که در اوایل یادگیری زبان بعضی از زمان‌ها را بلد نباشید، نتوانید ساختارهای پیچیده‌ی بعضی جملات را درک کنید و نوشته‌ها و گفته‌هایتان پر از اشکال دستوری باشد. پس در یادگیری گرامر نه عجله کنید و نه به خودتان زیادی سخت بگیرید. 

3. استفاده از منابع پراکنده 

گرامر انگلیسی آنقدر گسترده نیست که لازم باشد برای یادگیری آن ده‌ها کتاب مختلف در اختیار داشته باشید! کافی است یک مجموعه‌ی قوی مثل English Grammar in Use دم دستتان باشد تا گرامر انگلیسی را تا سطح پیشرفته یاد بگیرید. خودتان را درگیر منابع متعدد نکنید. بدون وسواس زیاد، یک منبع خوب و متناسب با سطحتان انتخاب کنید و به آن بچسبید و پیش بروید. 

اصول اساسی گرامر انگلیسی

چند نکته‌ی گرامری ضروری و اولیه در آپدیت می‌آیند.

سوالات رایج برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی

بعضی از سوالاتی که برای زبان‌آموزان در فرایند یادگیری گرامر زبان انگلیسی وجود دارد:

سؤال: بهترین راه یادگیری زبان گرامر در زمان کم چیست؟

بهترین راه یادگیری گرامر استفاده از منابع استاندارد همراه با تکرار و تمرین است همانطور که در این مقاله توضیح دادیم.

سؤال: یادگیری کامل گرامر انگلیسی چقدر زمان می‌برد؟

یادگیری گرامر بدون یادگیری دیگر مهارت‌های زبانی ارزشی ندارد پس یادگیری گرامر هم حداقل به ۲ سال زمان نیاز دارد اما این در کنار دیگر مهارت‌هاست.

سؤال: چرا گرامر انگلیسی سخت است؟

گرامر زبان انگلیسی سخت نیست تنها نیاز به یک منبع استاندارد دارد و بعد صرف زمان کافی و بعد تکرار و تمرین!

سؤال: چرا گرامر انگلیسی را یاد نمی‌گیرم؟

همه‌ی انسان‌ها با هوش متوسط می‌توانند گرامر را به‌خوبی و در سطح عالی یاد بگیرند. اگر شما در این زمینه مشکل دارید، احتمالاً به‌اندازه‌ی کافی زمان صرف یادگیری و تکرار و تمرین آن نکرده‌اید.

آنچه در مقاله راه‌های یادگیری گرامر زبان انگلیسی خوانیدم:

در این مقاله‌ی جامع سعی کردیم هرچیزی که برای یادگیری گرامر نیاز دارید توضیح دهیم. گفتیم قبل از یادگیری گرامر باید چه کار کنید و بعد ۴ ابزار ارزشمند برای یادگیری گرامر را معرفی کردیم و بعد هم در ۷ مرحله توضیح دادیم چطور پله‌پله از صفر تا سطح عالی گرامر یاد بگیرید. 

اگر فکر می‌کنید هنوز هم چیزی باقی مانده است که نیاز به توضیح دارد یا پرسشی دارید که فکر می‌کنید به آن نپرداخته‌ایم، با ما در میان بگذارید. مطمئناً اساتید زبان لرنیت مشتاقانه به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند. 

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مشابه
  • آموزش کاربرد گرامر be going to

    آموزش کاربرد گرامر be going to

    زمان مطالعه 2 دقیقه

    برای بیان زمان آیندهٔ ساده (simple future tense) یکی از راه‌ها استفاده از ساختار be going to است. در این مقاله از سری مقاله‌های آموزش زبان انگلیسی لرنیت، می‌خواهیم به آموزش کاربرد گرامر be going to بپردازیم و با مثال‌ توضیح دهیم چطور می‌توان با این ساختار جمله‌سازی کرد، سوال پرسید و جملهٔ منفی ساخت. …

    مطالعه بیشتر
  • انواع جمله واره قیدی

    انواع جمله واره های قیدی در زبان انگلیسی

    زمان مطالعه 2 دقیقه

    برای اینکه بدانیم انواع جمله‌واره‌های قیدی در زبان انگلیسی چیست و چه کاربردی دارد باید ابتدا با دو مفهوم جمله‌واره و قید آشنا شویم.  1. قید: قبلاً در یک مقالهٔ مستقل به آموزش قید در زبان انگلیسی پرداخته‌ایم. به‌طور خلاصه قید یک کلمه یا جمله‌واره است که با توضیح اضافی، به توصیف فعل، صفت یا…

    مطالعه بیشتر
  • فعل کمکی would چیست؟ + ساختار جملات would

    فعل کمکی would چیست؟ + ساختار جملات would

    زمان مطالعه 2 دقیقه

    فعل would یک فعل کمکی در زبان انگلیسی است که اگرچه از نظر صرفی و ساختاری زمان گذشتهٔ will است اما کاربردهای مختلفی در زبان انگلیسی دارد که محدود به ساختار صرفی‌اش نمی‌شود. در این مقاله از سری مقالات آموزشی بلاگ لرنیت می‌خواهیم به آموزش قواعد فعل کمکی would در زبان انگلیسی بپردازیم. ساختار جملات…

    مطالعه بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.