بهترین کتاب‌ برای ریدینگ آیلتس

چرا نباید نگران بخش ریدینگ آزمون آیلتس بود؟ چون با منابعی که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید، نه‌تنها بخش ریدینگ را به‌راحتی پشت سر می‌گذارید بلکه نمره‌ی بالای این بخش، نمره‌ی کلی آزمون شما را هم افزایش می‌دهد! پس چند دقیقه وقت بگذارید و با بهترین کتاب‌ها برای ریدینگ آیلتس آشنا شوید. تمام کتاب‌هایی که در این مقاله…

فهرست محتوا

بهترین کتاب‌ برای ریدینگ آیلتس
تیم تحریریه لرنیت
3 ماه قبل
5 از 1 رای

چرا نباید نگران بخش ریدینگ آزمون آیلتس بود؟ چون با منابعی که در این مقاله با آن‌ها آشنا می‌شوید، نه‌تنها بخش ریدینگ را به‌راحتی پشت سر می‌گذارید بلکه نمره‌ی بالای این بخش، نمره‌ی کلی آزمون شما را هم افزایش می‌دهد! پس چند دقیقه وقت بگذارید و با بهترین کتاب‌ها برای ریدینگ آیلتس آشنا شوید.

تمام کتاب‌هایی که در این مقاله معرفی شده‌اند، یک‌به‌یک توسط تیم تولید محتوای ما بررسی شده‌ و بعد در این لیست قرار گرفته‌اند. 

نکته: اگر کتاب‌های مشهوری را می‌شناسید که در این لیست وجود ندارند، یا به این خاطر است که این کتاب‌ها با وجود شهرت بسیار، حداقل‌های لازم برای قرارگرفتن در لیست «بهترین کتاب‌ها» را به‌دست نیاورده‌اند یا به این دلیل است که  قبلاً آن‌ها را در مقالات دیگری به‌طور کامل معرفی کرده‌ایم و معرفی مجدد آن‌ها در این لیست ضروری نبوده است. 

نکته‌ی ۲: بدون نگرانی و وسواس، یک یا دو منبع از این کتاب‌ها را انتخاب کنید و خودتان را بین منابع متعدد سرگردان نکنید. آماده‌اید؟ 

معجزه‌ی reading با مجموعه کتاب‌های Inside Reading

بی‌جهت نیست که بعضی از کسانی که سال‌هاست در پی یادگیری زبان هستند و توانسته‌اند با موفقیت آزمون آیلتس را پشت سر بگذارند، مجموعه‌ی Inside Reading را به بقیه‌ی زبان آموزان معرفی می‌کنند.

مجموعه کتاب‌های Inside Reading

این مجموعه‌ی چهار جلدی از انتشارات آکسفورد، به‌ترتیب برای زبان‌آموزان سطح مقدماتی تا پیشرفته، آماده شده است. البته همان جلد اول هم متن‌هایی استاندارد با ساختارهای پرکاربرد دارد و اینطور نیست که در جلد‌های ابتدایی با چند متن خیلی ساده و بی‌کاربرد طرف باشیم! 

تمرکز این کتاب‌ها علاوه بر تقویت مهارت خوانش (Reading)، بر افزایش دایره‌ی لغات هم هست؛ تمام متن‌ها بر اساس واژگان پرکاربرد دیکشنری آکسفورد چیده شده‌اند و لیست واژگان مهم و پرکاربرد در هر درس، به‌طور جداگانه ارائه شده است که باعث می‌شود در یک نگاه، به لغات جدیدی که قرار است یاد بگیرید دسترسی داشته باشید. گذشته از این، محتوای هر درس آنقدر جذاب و آموزنده است که احتمالاً علاوه بر تقویت زبان انگلیسی، اطلاعات عمومی شما را هم تا اندازه‌ی زیادی بالا خواهد برد. بسیاری از زبان‌آموزان که سال‌ها پیش بخش‌هایی از این کتاب را خوانده‌اند، هنوز هم محتواهای جذاب آن را به خاطر می‌آورند.

این شاهکار انتشارات Oxford یکی از بهترین کتاب‌هایی است که به تنهایی می‌تواند مهارت خواندن شما را تا نمرات بالای آیلتس تقویت کند. یعنی با استفاده از این کتاب‌ها به هیچ کتاب دیگری برای تقویت مهارت ریدینگ نیاز ندارید مگر کتاب‌هایی که استراتژی خواندن متون و پاسخ‌دهی به سوالات آیلتس را آموزش می‌دهند.

با حل کردن تمرینات متفاوت در کتاب بعدی که در همین لیست به شما معرفی می‌کنیم می‌توانید این مهارت‌ها را هم تقویت کنید و نیاز به استفاده از منابع متعدد زبان انگلیسی برای تقویت ریدینگ نخواهید داشت.

استانداردترین منبع آیلتس برای تقویت ریدینگ: IELTS Academic

نمی‌توان لیستی از کتاب‌های مربوط به آزمون آیلتس معرفی کرد و در آنها نامی از این مجموعه‌ی فوق‌العاده ارزشمند انتشارات کمبریج نیاورد. هر چقدر بر اهمیت این کتاب تأکید کنیم باز هم کم است. این کتاب‌ها آنقدر مهم و ارزشمندند که توصیه‌ی ما به تمام کسانی که می‌خواهند در آزمون آیلتس شرکت کنند این است که «بدون خواندن یک یا چند جلد از این کتاب‌ها، در آزمون آیلتس شرکت نکنید».

هر جلد از این مجموعه حدود ۱۵۰ صفحه دارد و شامل ۴ آزمون کامل آیلتس با پاسخنامه است. یعنی با هر کدام از جلدهای این مجموعه که تا امروز ۱۸ جلد از آن گردآوری شده و به چاپ رسیده است، می‌توانید به چهار آزمون آیلتس کامل در هر چهار مهارت دسترسی داشته باشید.

IELTS Academic

یکی از بهترین و استانداردترین کتاب‌ها برای تقویت مهارت ریدینگ استفاده از بخش ریدینگِ هر آزمون در این کتاب است. در هر جلد، ۱۲ متن ویژه و استاندارد بر اساس آزمون آیلتسِ واقعی قابل دسترس است که می‌تواند منبع بسیار مناسبی برای تمرین باشد. به‌جرئت می‌توان گفت حتی اگر هیچ کتاب دیگری نخوانید و فقط با تمرکز بر متن‌هایی که در این کتاب‌ها وجود دارد، توانایی متن‌خوانی و دایره‌ی واژگان خود را افزایش دهید، به‌راحتی می‌توانید نمره‌ی خیلی خوبی در آزمون آیلتس به دست آورید. 

 کتاب IELTS Advantage Reading Skills

این کتاب یک کتاب تک‌جلدی است که حدود ۱۵۰ صفحه دارد و از ۱۰ بخش تشکیل شده است. در هر بخش، یک موضوع مثل تفریح، سرگرمی و سلامتی انتخاب شده است و متن‌هایی درباره‌ی آن آورده شده است. بعد از هر متن، واژگان و عبارت‌های پرکاربرد مربوط به آن موضوع به صورت لیست قابل مشاهده‌اند و تمریناتی هم برای افزایش دقت و یادگیری بهتر طراحی گردیده است.

 کتاب IELTS Advantage Reading Skills

اگرچه این کتاب یک کتاب مفید و مناسب برای تقویت مهارت ریدینگ برای آزمون آیلتس است اما اکتفا به آن کافی نیست و برای تکمیل یادگیری باید به منابع دیگر هم مراجعه کنید. 

مجموعه‌ی Reading and Vocabulary Development

مجموعه کتاب‌های Reading and Vocabulary Development چهار جلد دارند:

  • جلد اول Facts & Figures
  • جلد دوم Thoughts & Notions
  • جلد سوم Cause & Effect
  • جلد چهارم Concept & Comments

تعداد صفحات در هر جلد متغیر است اما ساختار کلی کتاب به این شکل است که از ۵ بخش تشکیل شده است و هر بخش ۴ یا ۵ درس دارد. سطح کتاب‌ها به ترتیب از جلد اول تا جلد چهارم، از آسان به دشوار چیده شده است.

مجموعه‌ی Reading and Vocabulary Development

ویژگی خوب این کتاب این است که متن‌های انتخابی آن بسیار جذاب و خاص هستند و اطلاعات جالبی در اختیار ما قرار می‌دهند. حتی اگر سطح زبانی شما خیلی خوب باشد، احتمالاً با در دست گرفتن یکی از این کتاب‌ها و مطالعه‌ی یکی از متن‌ها کنجکاو خواهید شد و چند Text دیگر را هم از روی این کتاب خواهید خواند! حتی اگر نکته‌ی آموزشی جدیدی برای شما نداشته باشد، حتماً به اطلاعات عمومی شما اضافه خواهد کرد!

نکته: با توجه به اینکه هدف کلی این کتاب‌ها تقویت مهارت ریدینگ هستند نه اینکه شما را برای آزمون خاصی مثل آیلتس آماده کنند، توصیه می‌کنیم به‌جای حل کردن تمرین‌ها، تنها متن‌های آنها را همراه با لغات و اصطلاحات جدیدی که در هر بخش وجود دارد بخوانید و یاد بگیرید.

مهارت متن‌خوانی با کتاب‌های Select Reading

چرا کتاب‌های select reading می‌توانند مهارت متن‌خوانی را به ما آموزش دهند؟ چون متن‌هایی که در این مجموعه‌کتاب چهار جلدی آمده‌اند، متن‌هایی استاندارد هستند که با دقت بسیار بالا برای هر بخش و با توجه به سطح زبان‌آموز، انتخاب شده‌اند. علاوه بر این، هر متن دارای تعداد قابل توجهی لغات پرکاربرد و ساختارهای زبانی مهم در زبان انگلیسی است. 

مهارت متن‌خوانی با کتاب‌های Select Reading

قبل از ارائه‌ی هر متن، بخشی با عنوان before you read وجود دارد که ما را برای مواجهه با متن آماده می‌کند و بعد از ارائه‌ی هر متن هم، سؤالاتی هم طراحی شده‌اند که به زبان‌آموز کمک می‌کنند فهم خود را از آن متن بسنجد و نیز با تمرکز و دقت بیشتری  به ساختارها و لغت‌های جدید توجه کند تا یادگیری او عمیق‌تر شود.

بعد از بررسی جلد چهارم این کتاب توسط تیم تحریریه‌ی لرنیت به‌جرئت می‌توانیم ادعا کنیم حتی اگر سطح زبانی فوق العاده خوبی داشته باشید، باز هم در میان متن‌هایی که در این کتاب ارائه شده است، واژگان و اصطلاحاتی خواهید دید که برای شما جدیدند و یادگیری آنها جذاب خواهد بود.

منبع شگفت‌انگیز متن‌های آکادمیک: focus on vocabulary

بیشتر کسانی که می‌خواهند در آزمون آیلتس شرکت کنند، هدفشان آزمون آیلتس آکادمیک است. کتاب‌های دو جلدی focus on vocabulary منبع شگفت‌انگیزی برای متن‌های تخصصی آکادمیک و لغت‌های پرکاربرد دانشگاهی هستند که نه تنها مهارت ریدینگ شما برای آزمون آیلتس آکادمیک را به شکل چشمگیری تقویت می‌کنند بلکه می‌توانند با آموزش ساختارها و لغت‌های پرکاربرد academic شما را برای نوشتن چنین متن‌هایی نیز آماده کنند.

منبع شگفت‌انگیز متن‌های آکادمیک: focus on vocabulary

در این کتاب، متن‌های متنوعی مربوط به علوم مختلف می‌خوانید؛ از باستان‌شناسی گرفته تا متن‌هایی که به پزشکی یا حتی مهندسی مربوط می‌شوند! البته نباید از این موضوع بترسید و واهمه داشته باشید چرا که در گزینش این نوشته‌ها به این مسئله توجه شده است که زبان آموز متخصص این رشته‌ها نیست و فقط می‌خواهد مهارت متن‌خوانی (reading skill) خود را تقویت کند.

مثل هر کتاب آموزشی دیگری، در این کتاب هم بعد از ارائه‌ی متن ریدینگ، پرسش‌های کوتاه و بلند مختلفی وجود دارند که کمک می‌کنند محتوای آموزشی را بهتر بفهمید؛ پس فقط با یک کتاب پر از متن‌های تخصصی روبه‌رو نیستید بلکه برعکس با یک کتاب آموزش زبان انگلیسی با تمرکز بر لغت، عبارت‌ها و متن‌های آکادمیک مواجهید.

مجموعه کتاب‌ Complete IELTS Bands (تمرکز بر بخش ریدینگ)

از آنجایی که این کتاب‌ را به‌طور کامل در مقاله‌ی «بهترین کتاب‌های برای آزمون آیلتس» معرفی کرده‌ایم، اینجا درباره‌ی آن خیلی صحبت نمی‌کنیم.

مجموعه کتاب‌ Complete IELTS Bands (تمرکز بر بخش ریدینگ)

فقط بد نیست در یک توضیح کوتاه، اشاره کنیم که این مجموعه‌ی قدرتمند، ۳ جلد مختلف دارد که هرکدام، برای رساندن زبان‌آموز از سطحی به سطح بالاتر طراحی شده‌اند. در این کتاب‌ها هر ۴ مهارت زبانی آموزش داده شده‌اند پس اگر فقط بخواهید برای تقویت ریدینگ سراغ آن بروید، باید بخش‌های خاصی از آن را مطالعه کنید.

آنچه در مقاله بهترین کتاب‌ برای ریدینگ آیلتس خواندیم:

در این مقاله،‌ چند مورد از بهترین کتاب‌های تقویت ریدینگ برای آزمون آیلتس را معرفی کردیم که می‌توانید از آنها برای شرکت در هر دو آزمون آیلتس جنرال یا آیلتس آکادمیک استفاده کنید.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، ممکن است در این مقاله نام تعدادی از کتاب‌های مشهور که معمولاً برای تقویت مهارت ریدینگ معرفی می‌شوند را نبینید که احتمالاً به این خاطر است که بعد از بررسی توسط تیم تحریریه، کیفیت کافی برای قرار گرفتن در این لیست را نداشته‌اند.

هدف ما این بود که لیستی کوتاه ارائه کنیم اما اگر بخواهیم این لیست را طولانی‌تر کنیم و با سخت‌گیری کمتری به معرفی کتاب‌ها بپردازیم، ممکن است با یک لیست بلند بالا روبرو شوید که در آن، کتاب‌های بسیار زیادی معرفی شده است اما معتقدیم لیست‌های طولانی که بدون بررسی دقیق، فقط به معرفی کتاب‌ها می‌پردازند بیشتر از اینکه کمک‌کننده باشند، گیج‌کننده خواهند بود.

با این وجود، اگر فکر می‌کنید کتاب دیگری وجود دارد که می‌تواند برای تقویت ریدینگ برای آزمون آیلتس سودمند باشد اما جایش در این لیست خالی است، حتماً در بخش نظرات همین مقاله، نام آن را برای ما بنویسید.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.