سخنرانی های تد(TED) برای تقویت زبان

حتماً شما هم نام سخنرانی‌های تد (TED Talks) را شنیده‌اید و احتمالاً ویدیوهای جذابی هم از این سخنرانی‌ها دیده باشید. همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد سخنرانی‌های تد به زبان‌های مختلف و در مکان‌های متفاوتی ارائه می‌شوند اما بخش اصلی این سخنرانی‌ها در یک کنفرانس ۳ تا ۷ روزه  به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.  از آنجایی که ارائه‌دهندگان در…

فهرست محتوا

سخنرانی های تد(TED) برای تقویت زبان
تیم تحریریه لرنیت
1 ماه قبل
5 از 1 رای

حتماً شما هم نام سخنرانی‌های تد (TED Talks) را شنیده‌اید و احتمالاً ویدیوهای جذابی هم از این سخنرانی‌ها دیده باشید. همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد سخنرانی‌های تد به زبان‌های مختلف و در مکان‌های متفاوتی ارائه می‌شوند اما بخش اصلی این سخنرانی‌ها در یک کنفرانس ۳ تا ۷ روزه  به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

 از آنجایی که ارائه‌دهندگان در این کنفرانس، بعد از بررسی‌های مختلف و تست‌های گوناگون پذیرفته می‌شوند، معمولاً با سخنرانی‌هایی روبه‌رو هستیم که از نظر اجرا بسیار روان و حرفه‌ای و از نظر محتوا بسیار جذاب و سودمند هستند. این نکات باعث می‌شوند که سخنرانی‌های تد یک منبع بسیار ارزشمند برای کسانی باشد که می‌خواهند زبان انگلیسی خود را تقویت کنند. 

سخنرانی های تد(TED) برای تقویت زبان

 اگر می‌خواهید بدانید چطور از سخنرانی‌های تد برای تقویت زبان انگلیسی استفاده کنید و این منبع ارزشمند را از دست ندهید، حتماً این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا علاوه بر آشنایی با  TED و کنفرانس‌هایی که برگزار می‌کند، روش عملی استفاده از این ویدیوها برای تقویت زبان را هم یاد بگیرید. در انتها نیز چند مورد از بهترین سخنرانی‌های تد (TED Talks) برای تمرین زبان را معرفی خواهیم کرد. 

سخنرانی‌های تد (TED) چیست؟ 

سخنرانی‌های تد نام مجموعه‌ای از کنفرانس‌هاست که چند بار در سال در مکان‌های مختلفی برگزار می‌شود و طی آن، فعالیت‌های مختلفی از جمله تعداد فراوانی سخنرانی به صورت فشرده ارائه می‌شود و در کنار این، تعداد زیادی کارگاه، مشاوره‌های فردی، نمایشگاه و گفتگوهای مختلف ارائه می‌شود.

نام TED مخفف سه کلمه‌ی Technology, Entertainment, Design است و ایده‌ی اولیه این بوده است که هرساله سخنرانی‌های ارزشمندی درباره‌ی این سه موضوع انجام شود و مؤسسه‌ای ایجاد شود که این اقدامات را بر عهده بگیرد. ایده‌ی این کار از سال ۱۹۸۴ توسط ریچارد سال وُرمن (Richard Saul Wurman) و هَری مارکس (Harry Marks) به اجرا درآمد و مؤسسه‌ی تد متولد شد. اولین اجراهای تد موفق نبود تا اینکه به‌مرور و با تغییراتی که انجام شد و نقل و انتقالاتی که در مالکیت آن صورت گرفت، این سخنرانی‌ها توجهات زیادی را به خود جلب کرد تا جایی که برگزارکنندگان قانع شدند باید موضوعات را فراتر ببرند و شاخه‌های مختلفی نیز به بخش اصلی تد اضافه کنند. اکنون سخنرانی‌های تد فراتر از سه موضوعِ اولیه است و تقریباً همه‌ی موضوعات علمی حتی تاریخ و فلسفه را نیز در بر می‌گیرد و در بخش‌های مختلفی ارائه می‌شود از جمله:

  • TEDWomen
  • TEDGlobal
  • TEDSummit
  • TEDx
  • TED-ed

جالب است بدانید سال‌ها پیش، عضویت در این مؤسسه و استفاده از خدمات آن‌ها در مشاوره‌ی کسب‌وکار و نیز دسترسی به محتوای سخنرانی‌ها رایگان نبود و سالانه ۶۰۰۰ دلار هزینه داشت! اما بعداً این سیاست تغییر کرد. در سال ۲۰۰۵ وبسایت رسمی این مؤسسه با آدرس www.ted.com متولد شد و اکنون، تمام سخنرانی‌ها در بخش‌های مختلف تد، به‌رایگان در این وبسایت و نیز کانال یوتیوب تد تاک منتشر می‌شوند.

چطور با ویدیوهای TED انگلیسی تمرین کنیم

استفاده از سخنرانی‌های تد برای تقویت زبان انگلیسی توسط بسیاری از مدرّسان زبان توصیه می‌شود و طبیعی است حتی گوش‌دادن صِرف به این سخنرانی‌ها در اوقات فراغت، بدون اینکه کار خاص دیگری انجام دهیم، به تقویت مهارت‌های زبانی کمک قابل توجهی می‌کند اما برای اینکه یادگیری باکیفیت‌تری داشته باشیم بهتر است مراحل زیر را دنبال کنیم:

۱. سخنرانی مناسب خود را انتخاب کنید

ویدیوهای مربوط به ارائه‌ها و سخنرانی‌های TED آنقدر زیاد و متنوع هستند که ممکن است در ابتدا برای پیدا کردن ویدیویی که مناسب شما باشد سردرگم شوید. اولین توصیه‌ی ما این است که هم ویدیویی انتخاب کنید که موضوع آن برای شما جذاب باشد و هم سطح زبانی آن سخنرانی با شما متناسب باشد. طبیعی است همه‌ی سخنرانانی‌ها پیچیده نیست.

مثلاً اگر سطح زبانی شما B1 است، گوش‌دادن به یک سخنرانی تخصصی درباره عملکرد مغز و نورون‌ها ممکن است برایتان حوصله‌سربر و گیج‌کننده باشد! اما در عین حال گوش‌دادن به سخنرانی نویسنده‌ای که سرگذشت خود را تعریف می‌کند هم راحت‌تر است و هم برای شما جذاب‌تر خواهد بود.

۲. سخت‌گیر نباشید و لذت ببرید

دقت کنید قرار نیست گوش‌دادن به ویدیوهای تد جای روش‌های اصلی یادگیری زبان را بگیرد پس در گوش‌دادن به این سخنرانی‌ها سخت‌گیر نباشید و نخواهید تک‌تک واژگانی که استفاده می‌شود و ساختارهای ارائه شده را بفهمید و حفظ کنید. به جای این کار، تلاش کنید از تماشای ویدیوهای TED لذت ببرید. اگر چیزی حدود ۷۰ درصد از ارائه را هم متوجه شوید کافی است.

البته می‌توانید در هر سخنرانی چند عبارت یا کلمه‌ی جدید که توجهتان را حسابی جلب کرده است بنویسید و بعداً با تمرین و تکرار، آنها را یاد بگیرید اما توجه کنید که نباید این کار آنقدر وسواس‌گونه باشد که لذت تماشای یک ویدیوی ارائه‌ی جذاب را از دست بدهید!

۳. ویدیوها را با زیرنویس انگلیسی ببینید

اگر فکر می‌کنید گوش‌دادن به حرف‌های سخنران دشوار است، حتماً از زیرنویس استفاده کنید. خوشبختانه تمام ویدیوهای تد در کانال یوتیوب آنها دارای زیرنویس انگلیسی است و حتی زیرنویس بعضی از این ویدیوها به زبان فارسی هم ترجمه شده است. طبیعتاً بهتر است از زیرنویس انگلیسی استفاده کنید.

۴. یک ویدیو را چند بار ببینید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از ما در فرایند یادگیری زبان مرتکب می‌شویم این است که بسیاری از منابع را فقط یک بار مورد استفاده قرار می‌دهیم در حالی که همه‌ی ما تجربه کرده‌ایم تکرار در زبان‌آموزی چقدر مهم و موثر است. اگر ویدیویی از تد تماشا کردید که برایتان جذاب بود، چند بار دیگر با فاصله‌های زمانیِ مثلاً دو روزه، دوباره آنها را تماشا کنید و این کار را چند بار تکرار کنید.

در دفعات بعدی که ویدیو را تماشا می‌کنید، خودتان متوجه خواهید شد بعضی از عبارت‌ها و جملات سخنران را به‌راحتی درک می‌کنید. همچنین در طی این تکرارها، بعضی از واژگان دوباره برای شما مرور می‌شوند.

۵. خودتان آن سخنرانی را تکرار کنید

یکی از کارهای جذابی که می‌توانید انجام دهید این است که خودتان را جای سخنران قرار دهید و تلاش کنید موضوعی که ارائه کرده است را ارائه دهید اما این بار با زبان خودتان؛ یعنی تلاش کنید داستان خودتان را بگویید. با تصویرسازی ذهنی، تصور کنید روی سن سخنرانی تد ایستاده‌اید و برای هزاران نفر در حال سخنرانی هستید! این تصویرسازی‌های ذهنی علاوه بر اینکه به یادگیری زبان انگلیسی شما کمک می‌کنند، انگیزه‌ی شما را بالا می‌برند و بسیار امیدبخش هستند.

۶. درباره‌ی سخنرانی با پارتنر زبانتان گفتگو کنید

همانطور که در مقاله‌های دیگر در وبلاگ آموزشی لرنیت هم گفته‌ایم، بهتر است هر شخص زبان‌آموز یک یا چند پارتنر زبان داشته باشد و در جلسه‌های منظم، حداقل یک بار در هفته با آنها به گفتگوی انگلیسی بپردازد. یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این جلساتِ گفتگو به بحث گذاشته شود، موضوعی است که در ویدیوی سخنرانی تد تماشا کرده‌اید و توجه شما را جلب کرده است.

حتی می‌توانید با دوستانتان قرار بگذارید و همگی یک ویدیوی کوتاه را تماشا کنید و بعد در جلسه‌ی گفتگو درباره‌ی آن با همدیگر صحبت کنید. این مکالمات واقعی که در آنها تلاش می‌کنید به زبان خودتان گزارشی از ویدیویی که تماشا کرده‌اید ارائه دهید و همچنین نظر خود را درباره‌ی آنها بیان کنید، برای عمیق‌شدن یادگیری شما و تقویت مهارت گفتاری (speaking) بسیار موثر است؛ به هیچ وجه آن را دست کم نگیرید.

۸ مورد از بهترین سخنرانی‌های تد برای تقویت زبان انگلیسی

در این قسمت، ما چند مورد از بهترین ویدیوهای سخنرانی تد را از بین ویدیوهای جذاب و پرطرفدار که هم موضوعات آن‌ها مفید بوده‌اند و هم ارائه‌ها در سطح خوب و با کیفیت بوده‌اند، انتخاب کرده‌ایم. از تماشا لذت ببرید!

۱. رازهای موفقیت در ۸ کلمه و در ۳ دقیقه – ریچارد سنت جان

رازهای موفقیت در ۸ کلمه و در ۳ دقیقه - ریچارد سنت جان

یکی از قدیمی‌ترین ویدیوهای تد که مربوط به سال ۲۰۰۵ است و سخنانی که حاصل بیش از ۵۰۰ مصاحبه با افراد موفق است. 

Secrets of success in 8 words, 3 minutes | Richard St. John

۲. خطر تک‌روایت – چیماندا آدیچی

خطر تک‌روایت - چیماندا آدیچی

نویسنده‌ای از کشور نیجریه در قاره‌ی آفریقا درباره‌ی این موضوع حرف می‌زند که تک‌روایت‌ها و روایت‌های یک‌طرفه چقدر شناخت ما از دیگر انسان‌ها و جغرافیاها را محدود و ناقص می‌کنند. او از تجربه‌ی خودش به‌عنوان یک آفریقایی طبقه‌ی متوسط حرف می‌زند و بعد از تجربه‌اش به‌عنوان یک ساکن آمریکا و نگاهی که به اهالی مکزیک وجود دارد می‌گوید. این ویدیو را از دست ندهید.

Chimamanda Ngozi Adichie: The danger of a single story 

۳. چطور یادگیری را مثل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اعتیادآور کنیم؟ – لوییس وون آن

چطور یادگیری را مثل استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اعتیادآور کنیم؟ - لوییس وون آن

یکی از سازندگان اپلیکیشن یادگیری زبان دولینگو، که اصالتاً اهل کشور گواتمالا است، درباره‌ی رؤیای گسترش یادگیری در کشورهای ضعیف و بین انسان‌های فقیر صحبت می‌کند و اینکه ایده‌ی دولینگو چطور شکل گرفت و چطور در تلاش است زبان‌آموزان را به یادگیری معتاد کند! 

How to Make Learning as Addictive as Social Media | Luis Von Ahn

۴. درباره‌ی ایرانی-آمریکایی‌ها چیزی شنیدید؟ – ماز جبرانی

درباره‌ی ایرانی-آمریکایی‌ها چیزی شنیدید؟ - ماز جبرانی

یک استندآپ کمدی حرفه‌ای از یک طنزپرداز ایرانی-آمریکایی درباره‌ی کلیشه‌های یک خاورمیانه‌ای در کشورهای غربی! مطمئناً با تماشای این ویدیو که بیش از ۴ میلیون بازدید در کانال یوتیوب تد داشته است، حسابی سرگرم می‌شوید و اصطلاحات جالبی هم یاد می‌گیرید.

Did you hear the one about the Iranian-American? | Maz Jobrani

۵. درون ذهن یک استادِ پشت گوش انداختن کارها – تیم اوربن

درون ذهن یک استادِ پشت گوش انداختن کارها - تیم اوربن

یک سخنرانی علمی و در عین حال خنده‌دار درباره‌ی مشکل همیشگی خیلی از ما یعنی اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها. این سخنرانی با ۵۶ میلیون بازدید، پربازدیدترین ویدیوی صفحه‌ی یوتیوب تد است!

Inside the Mind of a Master Procrastinator | Tim Urban

۶. چطور حرف بزنیم تا دیگران علاقه داشته باشند گوش بدهند – جولیان تریژر

چطور حرف بزنیم تا دیگران علاقه داشته باشند گوش بدهند - جولیان تریژر

تریژر در این سخنرانی ده دقیقه‌ای، توضیح می‌دهد چه مسائلی در سخنان ما وجود دارد که باعث می‌شود دیگران علاقه‌ای به شنیدنش نداشته باشند و چه چیزی باعث می‌شود سخنان ما برای دیگران جذاب باشد. 

How to speak so that people want to listen | Julian Treasure | TED

۷. یک راه ساده برای ترک عادت‌های بد – جادسن بروِر

این سخنرانی در بخش TEDMed ارائه شده است؛ جایی که موضوعات مربوط به پزشکی و سلامت محور سخنرانی‌ها هستند. دکتر برور در این سخنرانی، به‌طور خلاصه و با بیانی ساده و واضح، درباره‌ی این صحبت می‌کند که عادت‌های ما چطور شکل می‌گیرند و چطور می‌توان با شناختن نحوه‌ی شکل‌گیری عادت‌ها، عادت‌های بد را ترک کرد.

A simple way to break a bad habit | Judson Brewer

۸. هوش مصنوعی چیست؟ – مصطفی سلیمان

مصطفی سلیمان یک دورگه‌ی سوری-بریتانیایی است و کارآفرین در حوزه‌ی هوش مصنوعی. او در بخش AI مایکروسافت کار می‌کند و در این سخنرانی، توضیح می‌دهد در نهایت هوش مصنوعی چیست و چه مسیری را طی کرده است تا به اینجا برسد. برای شناخت این دستاورد جدید بشری، تماشای این ویدیوی ۲۲ دقیقه‌ای مفید خواهد بود.

What Is an AI Anyway? | Mustafa Suleyman

سوالات متداول درباره‌ی تقویت زبان با TED 

ممکن است بعضی از زبان‌آموزان درباره‌ی اینکه چطور از سخنرانی‌های تد برای یادگیری زبان استفاده کنند یا اینکه این سخنرانی‌ها برای چه سطحی از زبان مناسب هستند سوالاتی داشته باشند که در این بخش به طور کوتاه به آنها پاسخ می‌دهیم.

آیا استفاده از سخنرانی‌های تد رایگان است؟

بله کاملاً رایگان است و شما می‌توانید در کانال یوتیوب تد یا وب‌سایت تد به آدرس www.ted.com به آنها دسترسی داشته باشید.

آیا گوش‌دادن به ویدیوهای تد (TED) تأثیری در تقویت زبان انگلیسی دارد؟

قطعاً بله. البته بهتر است برای یادگیریِ باکیفیت‌تر از روشی که در این مقاله توضیح داده‌ایم استفاده کنید.

استفاده از سخنرانی‌های تد برای چه سطحی از زبان انگلیسی مناسب است؟

زبان‌آموزان در تمام سطوح می‌توانند از ویدیوهای TED نکات زیادی یاد بگیرند اما باید در انتخاب سخنرانی‌ها دقت کرد.

آنچه در مقاله سخنرانی های تد(TED) برای تقویت زبان آموختیم:

در این مقاله درباره‌ی پیشینه و تاریخچه‌ی مؤسسه‌ی تد و نحوه‌ی استفاده از سخنرانی‌های تد برای تقویت زبان انگلیسی صحبت کردیم و چند مورد از معروف‌ترین و جذاب‌ترین سخنرانی‌های تد را معرفی کردیم. 

اگر به این موضوعات علاقه دارید و دوست دارید از محتواهای تکمیلی برای آموزش زبان استفاده کنید، توصیه می‌کنیم حتماً مقاله‌ی تقویت زبان با آهنگ و نحوه‌ی استفاده از فیلم برای آموزش زبان انگلیسی را هم بخوانید.

همچنین اگر از جمله کسانی هستید که می‌خواهید زبان انگلیسی را بدون کلاس و در خانه یاد بگیرید توصیه می‌کنیم حتماً اپلیکیشن لرنیت را هم امتحان کنید.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.