برای تقویت لهجه انگلیسی چه کنیم؟ + چند نوع لهجه انگلیسی داریم؟

وقتی انگلیسی حرف می‌زنید، اولین چیزی که می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند لهجهٔ شماست. درست است که امروزه پذیرفته شده است که لهجه‌های مختلفی در زبان انگلیسی وجود دارد و باید تفاوت در لهجه‌ها را پذیرفت اما همچنان ایده‌آل این است که با لهجه‌های امریکن یا بریتیش یا استرالیایی صحبت کنید. در این مقاله توضیح می‌دهیم باید برای تقویت…

فهرست محتوا

برای تقویت لهجه انگلیسی چه کنیم؟ + چند نوع لهجه انگلیسی داریم؟
تیم تحریریه لرنیت
3 روز قبل
4.5 از 2 رای

وقتی انگلیسی حرف می‌زنید، اولین چیزی که می‌تواند توجه مخاطب را جلب کند لهجهٔ شماست. درست است که امروزه پذیرفته شده است که لهجه‌های مختلفی در زبان انگلیسی وجود دارد و باید تفاوت در لهجه‌ها را پذیرفت اما همچنان ایده‌آل این است که با لهجه‌های امریکن یا بریتیش یا استرالیایی صحبت کنید. در این مقاله توضیح می‌دهیم باید برای تقویت لهجهٔ انگلیسی چه کنیم و چطور لهجهٔ انگلیسی خود را در کمترین زمان تقویت کنیم. 

لهجه در یک زبان چیست؟

لهجه که در انگلیسی به آن accent می‌گویند، نوع خاص بیان و ادای کلمات است بدون تغییر در دستور زبان یا قواعد و ساختارهای کلی زبان. تمایز لهجه‌ها بیشتر در بخش‌های صدادار کلمات است و در انگلیسی با تمایز در نحوهٔ بیان حروفی خاص مثل o و a (مثل تفاوت تلفظ water در لهجهٔ بریتیش و امریکن)، تفاوت در نقطهٔ تکیه در کلمات (stress) و تفاوت در نحوهٔ بیان ترکیب‌های حروف صدادار و بی‌صدا در کنار هم مشخص می‌شود (مثل تفاوت تلفظ aluminium در لهجهٔ بریتیش و امریکن).

لهجه در همهٔ زبان‌ها وجود دارد. در زبان فارسی هم لهجه‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام در منطقهٔ جغرافیایی خاصی رواج دارد (مثل لهجهٔ اصفهانی، یزدی و…).

چند نوع لهجه انگلیسی داریم

بیشتر ما فقط نام چند نوع لهجهٔ معروف انگلیسی مثل لهجهٔ بریتیش (British)، امریکن (American)، استرالیایی (Australian) و کانادایی (Canadian) را شنیده‌ایم. اما شاید جالب باشد بدانید بیش از صد لهجهٔ مختلف برای زبان انگلیسی وجود دارد!

بسیاری از کشورهایی که گویشوران انگلیسی‌زبان دارند لهجه‌های خاص خودشان را دارند. مثلاً انگلیسی‌ای که در حوزهٔ کارائیب و آمریکای مرکزی صحبت می‌شود لهجه‌ای ویژه است که یکی از آن‌ها لهجهٔ پیجین (Pidgin) است که در هاوائی صحبت می‌شود، یا انگلیسی‌ای که در هندوستان صحبت می‌شود یکی از لهجه‌های زبان انگلیسی حساب می‌شود. 

حتی در بریتانیا، همهٔ انگلیسی‌زبانان به یک شکل صحبت نمی‌کنند و لهجه‌های بسیار مختلفی در مهد زبان انگلیسی یافت می‌شود. مثلاً لهجهٔ اسکاتلندی (Scottish)، ایرلندی (Irish)، لهجهٔ ولزی (Welsh English که غیر از زبان ولزی است) و لهجه‌های مختلفی که هرکدام مربوط به بخش‌های خاصی از انگلستان هستند؛ مثل لهجهٔ اسکاوس (Scous) که مخصوص اهالی لیورپول است یا لهجهٔ کاکنی (Cockney) که مخصوص طبقهٔ کارگر شرق لندن بوده است و در بعضی فیلم‌های تاریخی دوران پساصنعتی ممکن است مشاهده شود.

پس به راحتی نمی‌توان گفت زبان انگلیسی چند نوع لهجه دارد اما به‌راحتی می‌توان حدس زد تعداد آن‌ها بیش از صد مورد است (در برخی منابع تا ۱۶۰ لهجهٔ مختلف برای زبان انگلیسی ذکر کرده‌اند). 

راهنمای تقویت لهجه انگلیسی

حالا که فهمیدیم لهجه در یک زبان چیست و زبان انگلیسی چند نوع لهجهٔ استاندارد و پذیرفته‌شده دارد، وقت آن رسیده است که به این سؤال پرتکرار پاسخ دهیم که «چطور باید لهجه زبان انگلیسی را تقویت کرد؟» و برای تقویت لهجهٔ انگلیسی باید چه کار کنیم؟

اینجا چند توصیهٔ مهم و کاربردی برای تقویت لهجهٔ انگلیسی که حاصل تجربهٔ تدریس و یادگیری زبان و نیز مطالعهٔ منابع مختلف است به‌طور خلاصه می‌گوییم که اگر به آن‌ها عمل کنید، بدون دردسر خاصی، لهجهٔ زبانتان تا اندازهٔ بسیار قابل قبولی تقویت می‌شود.

زیاد گوش کنید

چه بخواهیم چه نخواهیم راه یادگرفتن لهجه مطالعه نیست بلکه گوش دادن به مکالمات انگلیسی است. اگر می‌خواهید لهجهٔ انگلیسی خود را تقویت کنید باید تا می‌توانید گوش کنید. برای این کار می‌توانید از پادکست‌ برای تقویت زبان استفاده کنید یا به رادیوهای انگلیسی‌زبان گوش کنید یا حتی همان فایل‌های صوتی کتاب آموزش زبان خود را مدام گوش کنید. 

طوطی‌وار تکرار کنید و خجالت نکشید

از اینکه دقیقاً مثل کسانی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است حرف بزنید خجالت نکشید. سعی کنید دقیقاً مثل یک طوطی که عیناً هرچه می‌شنود را تکرار می‌کند، لهجه و حالات دهان گوینده را تقلید کنید. وقتی انگلیسی حرف می‌زنید شاید مجبور باشید حروف را طوری غیر از زبان فارسی ادا کنید، از این مسئله نه خجالت بکشید و نه نگران شوید، برای اینکه لهجهٔ انگلیسی شما تقویت شود چاره‌ای جز این کار ندارید.

به‌طور خلاصه سعی کنید طوری ادای انگلیسی‌زبان‌ها را دربیاورید که انگار نمی‌خواهید کسی بفهمد انگلیسی زبان مادری شما نیست! 

به استرس روی کلمات دقت کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باعث می‌شود لهجهٔ شما درست مثل یک native یا فرد بومی انگلیسی باشد، رعایت استرس درست روی کلمات است. 

به‌طور خلاصه اگر هر کلمهٔ انگلیسی را بخش‌بخش کنیم به هر بخش یک سیلاب (syllable) می‌گویند که استرس هر کلمه روی یک سیلاب است و باید آن را بدانید. اگر کلمات را در دیکشنری جستجو کنید، معمولاً با یک علامت تک کوتیشن جای استرس را در آن‌ها مشخص کرده‌اند؛ مثلا در کلمهٔ سه سیلابی successful استرس یا تکیهٔ کلمه روی سیلاب دوم است. 

برای تقویت لهجه انگلیسی چه کنیم؟ + چند نوع لهجه انگلیسی داریم؟

در تصویر زیر در بخش توضیحات تلفظ کلمه در دیکشنری Merriam Webster، به علامت ( ‘ ) قبل از s دقت کنید:

برای تقویت لهجه انگلیسی چه کنیم؟ + چند نوع لهجه انگلیسی داریم؟

برای اینکه بدانید استرس روی کلمات را چطوری باید تشخیص دهید و ادا کنید، کافی است کلمات مختلف را در دیکشنری جستجو کنید و با توجه به محل قرار گرفتن استرس به صدای آن‌ها گوش کنید. 

لهجه فقط در کلمه نیست، جمله را دریاب!

یک نکتهٔ مهم دیگر این است که برای اینکه لهجهٔ انگلیسی شما تقویت شود، فقط نباید به تلفظ درست کلمات دقت کنید بلکه باید حواستان باشد یک جملهٔ انگلیسی را چطور ادا می‌کنید. گاهی اوقات ممکن است شما تک‌تک کلمات را درست ادا کنید اما وقتی آن‌ها را کنار هم می‌گذارید،‌ نتوانید آنطور که باید، جمله را درست و روان و با لحن انگلیسی اصیل بیان کنید. 

تنها راه تقویت این مسئله این است که به فایل‌های صوتی و تصویری مختلفی گوش کنید و سعی کنید جمله را از نظر زیر و بم و نحوهٔ بیان، دقیقاً مثل گویندهٔ انگلیسی‌زبان بیان کنید.

لهجه‌های مختلف را امتحان کنید

درست است که یادگیری زبان انگلیسی شما در نهایت باید بر اساس یک لهجهٔ مشخص باشد (بریتیش یا امریکن) اما بد نیست گاهی به لهجه‌های دیگر هم سرک بکشید. مثلاً اگر دارید انگلیسی را با لهجهٔ امریکن یاد می‌گیرید (در اکثر آموزشگاه‌ها اینطور است) بد نیست گاهی اوقات در دیکشنری،‌ تلفظ بریتیش کلمات را هم بشنوید یا خوب است از منابع آموزشی با لهجهٔ بریتیش مثل 6 BBC minutes English هم استفاده کنید.

لهجه‌های مختلف را امتحان کنید

نترسید! این کار باعث می‌شود با خودآگاهی بیشتر متوجه تفاوت‌های بین لهجه‌های انگلیسی شوید.

از تکنیک سایه استفاده کنید

یکی از بهترین کارها برای تقویت لهجه استفاده از تکنیک سایه یا shadowing technique است. در تکنیک سایه برای تمرین لهجهٔ انگلیسی، باید جملات انگلیسی را به دقت گوش کنید و بعد سعی کنید آن جمله‌ها را عیناً و موبه‌مو مثل آنچه شنیده‌اید تکرار کنید. حتی اگر معانی کلمه‌ای را هم نفهمیدید، باز هم باید آن کلمه را درست مانند منبع شنیداری خود تکرار کنید. با این کار، به‌طور ناخودآگاه یاد می‌گیرید باید جملات و کلمات را چطور ادا کنید.

صدای خود را ضبط کنید

از فناوری‌های جدید به نفع خودتان استفاده کنید. برای تقویت لهجهٔ درست انگلیسی، گاهی اوقات، انگلیسی صحبت کنید و صدای خود را ضبط کنید و بعد، به صدای ضبط‌شده گوش کنید و ببینید چه اشکالاتی دارید. 

همهٔ ما ممکن است موقع صحبت کردن تصور کنیم کلمات و جملات را درست ادا می‌کنیم اما اگر صدای خود را ضبط کنیم و به آن گوش کنیم، ممکن است بتوانیم اشکالات خودمان را متوجه شویم و خیلی سریع آن‌ها را برطرف کنیم. این کار می‌تواند سرعت پیشرفت ما را خیلی زیاد کند.

زیاد گفتگو کنید و حرف بزنید

به قول انگلیسی‌ها “Repetition is the mother of learning” یعنی «تکرار مادر یادگیری است». لهجه چیزی نیست که فقط با کمک تمرین‌های مربوط به منابع ورودی (input) بتوان آن را تقویت کرد چون خودش بخشی از speaking است و یک مهارت خروجی (output) محسوب می‌شود. 

بنابراین، تا می‌توانید تمرین کنید و حرف بزنید. هیچ چیز مثل تمرین کردن و تکرار و تکرار نمی‌تواند یک مهارت را در شما تقویت کند. برای تمرین زبان حتماً یک پارتنر زبان داشته باشید و به‌طور منظم هر چند روز یک بار با هم دربارهٔ موضوعات از پیش تعیین‌شده صحبت کنید. 

منابع تقویت لهجه زبان

تقریباً تمام منابع صوتی و تصویری آموزش زبان انگلیسی را می‌توان برای تقویت لهجه هم به کار گرفت اما اگر بخواهیم از میان آن‌ها چند منبع را جدا کنیم و به‌عنوان منابع آموزش و تقویت لهجه انگلیسی معرفی کنیم باید به این چند مورد اشاره کنیم:

پادکست‌های انگلیسی

یکی از بهترین منابع پادکست‌ها هستند. از آنجایی که قبلاً بهترین پادکست‌های تقویت زبان انگلیسی را معرفی کرده‌ایم، دوباره آن‌ها را معرفی نمی‌کنیم. کافی است در همان مقاله، لیست این پادکست‌ها را همراه با توضیحات بخوانید.

سخنرانی‌های TED

بی‌شک سخنرانی‌های TED برای تقویت زبان انگلیسی بسیار مناسب است و می‌تواند لهجهٔ شما را هم تقویت کند اما دقت کنید که همهٔ کسانی که در TED سخنرانی می‌کنند زبان مادری‌شان انگلیسی نیست پس ابتدا از این بابت مطمئن شوید که سخنران لهجهٔ کاملاً استانداردی دارد.

سخنرانی‌های TED

نرم افزار آموزش زبان لرنیت

نرم‌افزار آموزش زبان لرنیت یک مجموعهٔ کامل است که تمام ۴ مهارت زبان انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد. از آنجایی که برای یادگیری هر کلمه، تلفظ صوتی آن در نرم‌افزار وجود دارد و هر کلمه با مثال همراه با تلفظ صوتی بیان می‌شود، می‌توان گفت این اپلیکیشن موبایلی برای تقویت لهجهٔ انگلیسی یک گزینهٔ خوب است.

کتاب‌های تقویت لیسنینگ

کتاب‌هایی که به‌طور ویژه و تخصصی برای تقویت listening طراحی شده‌اند، می‌توانند گزینهٔ خوبی برای تقویت لهجه زبان باشند چون معمولاً منابع تکمیلی صوتی و تصویری دارند و هم به جزئیات مربوط به تلفظ و pronunciation دقت دارند. ما قبلاً در بخشی با عنوان بهترین کتاب‌های آموزش لیسنینگ چند مورد از آن‌ها را معرفی کرده‌‌ایم.

داستان صوتی انگلیسی

گوش دادن به داستان‌های صوتی یا فایل صوتی روایت کتاب‌های داستان هم یک گزینهٔ خوب برای تقویت لهجه است چون این داستان‌ها معمولاً با صدای گوینده‌های حرفه‌ای در استودیو ضبط می‌شوند و در آن‌ها، دقت زیادی در خوانش درست کلمات با لهجهٔ استاندارد می‌شود. 

رادیوهای رایگان انگلیسی

لذت گوش‌دادن به رادیو که همین حالا و به‌طور زنده در حال پخش است بیشتر از شنیدن فایل‌های صوتی ضبط‌شده است! با وجود تکنولوژی‌های فراوان اما همچنان رادیو یک رسانهٔ محبوب است و در سراسر جهان طرفداران خاص خودش را دارد. امروزه به کمک اینترنت و با استفاده از برنامه‌هایی مثل Tune in Radio ،Radio USA و BBC Sounds می‌توانیم در هر نقطه از جهان، به هزاران شبکهٔ رادیویی دسترسی داشته باشیم. 

از این فرصت می‌توان استفاده کرد و با گوش‌دادن به رادیوهای انگلیسی، لهجهٔ زبان خود را تقویت کرد.

کانال‌های یوتیوب آموزش انگلیسی

صدها کانال یوتیوبی وجود دارد که افراد زیادی در آن‌ها به‌طور رایگان در حال آموزش زبان انگلیسی هستند. می‌توانید از محتوای این کانال‌ها هم برای تقویت لهجهٔ انگلیسی خود استفاده کنید و بدون پرداخت هزینه، لهجهٔ خود را تقویت کنید. مثلاً کافی است english accent را در یوتیوب جستجو کنید و ویدیوهای جذاب فراوانی در این باره پیدا کنید.

کانال‌های یوتیوب آموزش انگلیسی

آنچه در مقاله تقویت لهجه انگلیسی آموختیم:

در این مقاله، سعی کردیم بگوییم باید برای تقویت لهجه انگلیسی چه کنیم و چطور موقع انگلیسی صحبت کردن یک لهجهٔ خوب و قابل قبول داشته باشیم. جالب است به این موضوع اشاره کنیم که لهجهٔ خوب غیر از دانش زبانی است. شما می‌توانید در همان مراحل اولیهٔ یادگیری زبان انگلیسی هم لهجهٔ خیلی خوبی داشته باشید بدون اینکه مهارت‌های زبانی شما خیلی خوب شده باشد و برعکس، ممکن است دایرهٔ واژگانتان خیلی بالا برود و حتی سال‌ها در یک کشور انگلیسی‌زبان بمانید و کار و تحصیل کنید اما همچنان لهجه‌تان ضعیف باشد. 

در این مقاله راهکارهای تقویت لهجه انگلیسی را گفتیم و منابعی هم معرفی کردیم، در کنار همهٔ این‌ها، روش‌هایی که در مقالهٔ راه‌های تقویت مهارت شنیداری انگلیسی معرفی شده‌اند نیز حتماً برای بهبود لهجه و accent انگلیسی مفیدند.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.