آمادگی برای آیلتس بدون کلاس

همانطور که می‌دانید مدرک آیلتس با نمره‌ی بالا، اثبات می‌کند دانش زبانی شما به اندازه‌ای است که بتوانید به زبان انگلیسی تحصیل یا کار کنید. بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت دارند و همچنین بعضی از افرادِ دیگر به دلایل شخصی می‌خواهند مدرک آیلتس داشته باشند. حالا سؤال این است که آیا آمادگی برای آزمون آیلتس حتماً نیازمند کلاس است؟…

فهرست محتوا

آمادگی برای آیلتس بدون کلاس
تیم تحریریه لرنیت
4 ماه قبل
5 از 2 رای

همانطور که می‌دانید مدرک آیلتس با نمره‌ی بالا، اثبات می‌کند دانش زبانی شما به اندازه‌ای است که بتوانید به زبان انگلیسی تحصیل یا کار کنید. بسیاری از کسانی که قصد مهاجرت دارند و همچنین بعضی از افرادِ دیگر به دلایل شخصی می‌خواهند مدرک آیلتس داشته باشند. حالا سؤال این است که آیا آمادگی برای آزمون آیلتس حتماً نیازمند کلاس است؟ پاسخ این است که خیر!

در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم چطور می‌توان بدون کلاس برای آزمون آیلتس آماده شد و به صورت خودخوان با استفاده از منابع آموزشی مهارت‌های زبانی را تقویت کرد و نمره‌ی خوبی در آزمون آیلتس به دست آورد.

قبولی در آیلتس بدون کلاس!

با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که برای کلاس‌های آزمون آیلتس شده است،‌ ممکن است بسیاری از زبان آموزان تصور کنند قبولی در این آزمون‌ها بدون شرکت در کلاس IELTS امکان‌پذیر نیست. اما باید توجه کنید آزمون آیلتس یا تافل یا هر آزمون زبانیِ دیگری هیچ چیز عجیب‌وغریبی نیست و فقط ‌می‌خواهد اثبات کند دانش زبانی شما به اندازه‌ای است که بتوانید به آن زبان گفتگو کنید، درس بخوانید، کار کنید و با جامعه‌ی گویشوران آن زبان به راحتی ارتباط برقرار کنید.

قبولی در آیلتس بدون کلاس

اگر همین حالا تا حدودی این مهارت‌ها را دارید؛ یعنی می‌توانید به زبان انگلیسی فیلم ببینید، با بسیاری از انگلیسی‌زبانان گفتگو و مکالمه‌ی طولانی داشته باشید، به زبان انگلیسی کتاب بخوانید یا مقاله‌های کوتاه بنویسید، همین حالا بدون هیچ‌گونه آمادگی یا حتی مطالعه‌ی شخصی، ممکن است در آزمون آیلتس نمره‌ی قابل قبولی مثل نمره‌ی ۶ را دریافت کنید!

پس اولین نکته‌ی مهم که باید به آن اشاره کنیم این است که قبولی در آزمون آیلتس یا تافل یا هر آزمون زبان دیگری به هیچ وجه نیاز به کلاس مخصوصی ندارد.

 البته درست است که در کلاس‌های تخصصی‌ای که برای آمادگی در آزمون‌های زبانی مثل آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL) برگزار می‌شود، تمرکز بر روی افزایش مهارت‌های زبانی در بخش‌هایی است که در این آزمون‌ها اهمیت بیشتری دارد و همچنین مدرسان زبان باتجربه در آموزشگاه‌های حرفه‌ای، می‌توانند نقاط ضعف زبان‌آموزان را پیدا کنند و با تمرکز بر روی آن نقاط ضعف، در مدت زمان سریع‌تری مهارت‌های زبانی زبان آموز را تقویت کنند اما پیدا کردن چنین کلاس‌هایی واقعاً دشوار است! و خود زبان آموز هم با یک برنامه آموزشی آگاهانه و تحقیق‌شده می‌تواند به این اهداف دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب برای آزمون ایلتس

نکته‌ی دیگر این است که اگر بخواهید در آزمون آیلتس موفق شوید علاوه بر یک برنامه‌ی منظم و ثابت باید از منابع معتبر، استاندارد و قابل اطمینان استفاده کنید که در بخش «نحوه‌ی آمادگی برای آیلتس در خانه» درباره‌ی آنها توضیح می‌دهیم.

نحوه‌ی آمادگی برای آیلتس در خانه (گام‌ به گام)

همانطور که گفتیم می‌توانید در خانه و بدون هیچگونه کلاس تخصصی خودتان را برای آزمون آیلتس آماده کنید. به شما می‌گوییم اگر بخواهید برای آزمون آیلتس در خانه آماده شوید، باید قدم به قدم چه کارهایی انجام دهید تا با موفقیت، خودتان را برای این آزمون زبانی آماده کنید.

برای این کار چند اقدام ضروری است:

  1. شناخت دقیق خود و برنامه‌ی هفتگی کارها؛
  2. بررسی سطح زبانی فعلی و نقاط ضعف و قوت؛
  3. برنامه‌ریزی شخصی با توجه به این داده‌ها؛
  4. تهیه‌ی منابع استاندارد؛
  5. پیش‌بینی روش‌هایی برای پایبندی به برنامه؛
  6. سنجش مداوم.

۱. شناخت دقیق خود و برنامه‌ی هفتگی کارها

قبل از اینکه بخواهید برای هر کار جدی و طولانی‌مدتی برنامه‌ریزی کنید باید اول یک شناخت نسبی درباره خودتان داشته باشید و بعد برنامه هفتگی کارهای خودتان را به صورت مکتوب در اختیار داشته باشید.

منظور از شناخت خود این است که بدانید در چه ساعاتی از روز راندمان بهتری دارید؛  مثلاً می‌توانید مطالعه گرامر را به آن ساعت اختصاص دهید یا مثلاً بدانید در کدام روز هفته فرصت بیشتری برای مطالعه دارید یا اینکه زمان‌های تلف‌شده و مرده شما در طول هفته چه زمان‌هایی است تا از آنها برای کارهایی مثل گوش دادن به پادکست‌های زبانی استفاده کنید.

پس در گام اول برنامه هفتگی کارهای خود را ثبت کنید و ساعت به ساعت آن را مشخص کنید.

برنامه هفتگی برای خواندن ایلتس

۲. بررسی سطح زبانی فعلی و نقاط ضعف و قوت

قبل از اینکه برای تقویت مهارت‌های زبانی خود برنامه‌ریزی کنید باید اول ببینید در کجا ایستاده‌اید و نقاط ضعف و قوتتان چیست. چند راه وجود دارد که بتوانید خودتان را ارزیابی کنید:

  • یکی از راه‌هایی که توصیه می‌شود این است که یک آزمون شبیه‌ساز یا همان آزمون ماک آیلتس بدهید؛
  •  روش دیگر این است که با استفاده از منابعی مثل مجموعه‌کتاب‌های IELTS Academic (جلدهای ۱ تا ۱۸)، خودتان یک آزمون آیلتس فرضی از خودتان بگیرید و با توجه به پاسخنامه، مهارتتان را ارزیابی کنید؛ اصلاً کار دشواری نیست.
  •  یک روش دیگر که دقت کمتری دارد اما در زمان صرفه‌جویی می‌کند استفاده از سایت‌هایی است که تست‌های رایگان و شبیه‌سازی‌شده‌ی آیلتس دارند مثل سایت www.ieltsonlinetests.com و www.bestmytest.com/ielts/test و www.cakap.com/en/simulation-test/ielts است.
  • یکی از روش‌های جدید که تا حد زیادی می‌تواند جایگزین روش‌های قدیمی سنجش مهارت‌های زبانی شما باشد استفاده از هوش مصنوعی است. مثلاً به راحتی می‌توانید به ChatGPT بگویید برای شما یک آزمون آیلتس طراحی کند و از شما آزمون بگیرد و در نهایت هم نمره‌ی احتمالی و تخمینی شما در آزمون آیلتس را بگوید! کاملاً رایگان و سریع!
  • همچنین برای اینکه ببینید سطح زبانی شما چطور است، ‌می‌توانید از آزمون تعیین سطح رایگان لرنیت استفاده کنید؛ برای این کار کافی است طی چند ثانیه در این نرم‌افزار ثبت نام کنید و به طور رایگان در آزمون تعیین سطح شرکت کنید. این آزمون تعیین سطح تعیین می‌کند مهارت‌های شما و نیز دانش واژگانی و گرامری شما در چه حدی است.  

۳. برنامه‌ریزی شخصی با توجه به این داده‌ها

بعد از اینکه برنامه هفتگی خود را آماده کردید و با استفاده از روش‌هایی که در بخش قبلی گفتیم سطح زبانی فعلی خودتان را هم کشف کردید، حالا زمان آن است که با توجه به این داده‌ها، برای خودتان یک برنامه‌ریزی شخصی انجام دهید.

برنامه‌ریزی شخصی برای یادگیری ایلتس

این برنامه‌ریزی باید شامل چند چیز باشد:

  • زمان دقیق مطالعه زبان در طول روز و هفته؛
  •  حتماً مشخص کنید در ساعت تعیین‌شده با استفاده از چه منبعی تمرین و مطالعه خواهید کرد (مثلاً مشخصاً بدانید شنبه ساعت ۱۹ تا ۲۰ قرار است نصف درس از Barrons را بخوانید)؛
  • منابعی که قرار است از روی آنها مطالعه کنید حتماً مشخص باشد. مقاله‌ی «برای آزمون آیلتس چه کتابی بخوانیم» را بخوانید و منابعتان را انتخاب کنید؛
  • چند جلسه در هفته را به تمرین speaking اختصاص دهید. برای این کار لازم است با هوش مصنوعی تمرین کنید یا بهتر این است که چند پارتنر زبان داشته باشید و با همدیگر به گفتگو بپردازید (اینترنتی یا حضوری)؛
  • علاوه بر کتاب‌هایی که مهارت نوشتاری شما را تقویت می‌کنند می‌توانید متن‌هایی بنویسید و آنها را به هوش مصنوعی بسپارید تا برای شما اصلاح کند و اشتباهاتتان را بگوید؛ پس بخشی از برنامه‌ریزیتان این باشد که در هفته حداقل دو متن بنویسید و آن را برای اصلاح و بهبود به هوش مصنوعی یا یک مدرس زبان آنلاین بسپارید.

بیشتر بخوانید: بهترین راه آموزش زبان انگلیسی سریع و کاربردی

۴. تهیه‌ی منابع استاندارد

بعد از اینکه به خوبی برنامه‌ریزی کردید، حالا وقت آن رسیده است که منابع مورد نیازتان را تهیه کنید. اگر این منابع کتاب هستند کتاب‌ها را بخرید و در خانه داشته باشید، اگر پادکست و ویدیوهای آموزشی یوتیوب هستند این منابع را هم بوکمارک کنید و در دسترس داشته باشید.

همانطور که در مقاله انتخاب کتاب برای آیلتس هم توضیح دادیم، در تهیه‌ی منابع وسواس نداشته باشید و با تعداد زیادی منبع آموزشی خودتان را سردرگم نکنید.

۵. پیش‌بینی روش‌هایی برای پایبندی به برنامه

همیشه این احتمال وجود دارد که ما برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده را به درستی پیگیری نکنیم یا در میانه‌ی راه دلسرد شویم و انگیزه‌ی خودمان را از دست بدهیم. بهتر این است که از همین ابتدای کار، در برنامه‌ریزی خودمان روش‌هایی پیش‌بینی کنیم که ما را به این برنامه پایبند می‌کند.

مثلاً با چند نفر به عنوان پارتنر زبان قرار بگذارید که هر هفته به صورت حضوری همدیگر را ببینید و علاوه بر تمرین اسپیکینگ انگلیسی از پیشرفت زبانی همدیگر هم سوال کنید.

 یک روش دیگر این است که یک گروه تلگرامی بزنید و ۴-۵ نفر از افراد مصمم و با انگیزه که قصد جدی برای مطالعه زبان برای آزمون آیلتس را دارند دور هم جمع کنید و مدام به همدیگر انگیزه بدهید و درباره‌ی مسیر مطالعه‌تان، تجربیاتتان را به اشتراک بگذارید.

۶. سنجش مداوم

بد نیست به صورت مداوم خودتان را بسنجید و ببینید پیشرفتتان در چه حدی بوده است البته نباید این کار موجب دلسردی شما شود چون حتماً می‌دانید یادگیری یک زبان جدید چیزی نیست که با یک تمرین یک هفته‌ای بتوانید تغییر قابل ملاحظه‌ای در خود احساس کنید. اما بد نیست مثلاً هر سه هفته یک بار مجدداً در آزمون‌های شبیه ساز رایگان آنلاین شرکت کنید یا آزمون تعیین سطح رایگان لرنیت را دوباره بدهید. 

یادگیری ایلتس در خانه بدون کلاس

سؤال‌های متداول

کسانی که می‌خواهند آمادگی برای آزمون آیلتس را در خانه شروع کنند معمولاً با سوالاتی مواجه می‌شوند که در این بخش سعی کرده‌ایم تعدادی از این سوالات پرتکرار را بیاوریم و پاسخشان را خیلی خلاصه بدهیم: 

آمادگی برای آزمون آیلتس چقدر زمان می‌برد؟

بستگی دارد سطح زبانی شما در حال حاضر چطور باشد. اگر سطح زبانی شما b۲ باشد، به طور متوسط با کمتر از ۶ ماه تمرین و مطالعه می‌توانید نمره ۶.۵ تا ۷ را دریافت کنید. 

آیا شرکت در کلاس آیلتس نمره‌ی ما را بالاتر می‌برد؟

خیر شرکت در کلاس آمادگی آزمون آیلتس لزوماً به معنای بالاتر رفتن نمره شما نیست و همه چیز به مهارت‌های زبانی شخصی‌تان بستگی دارد. 

هزینه‌ی کلاس بیشتر است یا آمادگی برای آیلتس با روش خودخوان؟

طبیعتاً شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون آیلتس هزینه بیشتری دارد.

آنچه در مقاله آمادگی برای آیلتس بدون کلاس خواندیم:

با توجه به چیزهایی که در این مقاله گفتیم فهمیدیم که برای قبولی در آزمون آیلتس لازم نیست حتماً در کلاس آمادگی آزمون شرکت کنیم یا هزینه زیادی بابت آزمون‌های شبیه ساز یا کلاس‌های تخصصی پرداخت کنیم. همچنین یاد گرفتیم که می‌توانیم با استفاده از ابزارهای جدیدی مثل هوش مصنوعی، بخشی از فعالیت‌های آموزشی‌مان را به‌راحتی و رایگان انجام دهیم.

همچنین آموختیم به‌طور گام به گام و مرحله به مرحله یک برنامه‌ریزی دقیق برای پیشرفت سطح زبان خود داشته باشیم و بدون کلاس خاصی، نمره‌ی قابل قبولی در آزمون آیلتس کسب کنیم.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.