چگونه روخوانی انگلیسی را تقویت کنیم؟

خیلی راحت می‌توان مهارت ریدینگ انگلیسی را تقویت کرد به شرطی که از روش‌های استانداردی که برای این کار وجود دارد و نیز تجربیات مدرسان زبان و زبان‌آموزان استفاده کنیم. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم چگونه روخوانی انگلیسی خود را تقویت کنیم تا هم بتوانیم به‌راحتی کتاب، مجله و مقالات اینترنتی انگلیسی را بخوانیم و هم در بخش reading…

فهرست محتوا

چگونه روخوانی انگلیسی را تقویت کنیم؟
تیم تحریریه لرنیت
2 روز قبل
5 از 3 رای

خیلی راحت می‌توان مهارت ریدینگ انگلیسی را تقویت کرد به شرطی که از روش‌های استانداردی که برای این کار وجود دارد و نیز تجربیات مدرسان زبان و زبان‌آموزان استفاده کنیم. در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم چگونه روخوانی انگلیسی خود را تقویت کنیم تا هم بتوانیم به‌راحتی کتاب، مجله و مقالات اینترنتی انگلیسی را بخوانیم و هم در بخش reading آزمون آیلتس و تافل نمرهٔ قابل قبولی کسب کنیم.

اگر هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی مهاجرت تحصیلی به کشور دیگر باشد، مهارت خوانش متن و ریدینگ برای شما اهمیت بیشتری خواهد داشت چون باید با این زبان درس بخوانید، آن هم متون تخصصی رشتهٔ خود را. 

دربارهٔ مهارت روخوانی (خواندن متن)

مهارت خواندن متن یکی از چهار مهارت زبانی است که برای هر زبانی لازم است. حتی مثلاً کسانی که زبان مادری آن‌ها فارسی است ممکن است مهارت متن‌خوانی خوبی نداشته باشند و باید برای تقویت این مهارت تمرین کنند.

دربارهٔ مهارت روخوانی (خواندن متن)

شاید فکر کنید با حفظ کردن لغات جدید می‌توان مهارت روخوانی را تقویت کرد اما اینطور نیست و برای تقویت این مهارت باید برنامه‌ریزی کرد و بر اساس اصول خاصی به‌طور هدفمند عمل کرد. 

پس برای اینکه بعد از صرف زمان بسیار، تازه به خودتان نیایید و ببینید که نمی‌توانید از پس خواندن متن‌های مختلف بربیایید، نکاتی را که در ادامهٔ این مقاله می‌آید بخوانید:

تقویت مهارت reading انگلیسی

قبل از اینکه به روش‌های تقویت مهارت روخوانی انگلیسی (English reading) بپردازیم بد نیست اشاره کنیم که بسیاری از این نکات برای تقویت متن‌خوانی در همهٔ زبان‌ها به کار می‌آیند. برای تقویت مهارت خواندن در انگلیسی، این نکات را در نظر بگیرید:

۱. زیاد بخوانید

اولین نکته برای تقویت مهارت خواندن این است که زیاد بخوانید. حتی دربارهٔ زبان مادری هم اینطور است و افرادی که اهل مطالعه هستند، مهارت خواندن آن‌ها قوی است و کسانی که کمتر اهل خواندن متن‌های مختلف باشند، به‌سختی می‌توانند از پس خواندن متن‌های مختلف بر بیایند. پس سعی کنید همیشه غیر از کتاب‌های اصلی آموزش زبان، کتاب، مقاله، پیج‌های انگلیسی‌زبان یا متن‌های انگلیسی خاصی داشته باشید و با آن‌ها خودتان را مشغول کنید.

۲. مطالعهٔ فعالانه داشته باشید

Active reading به این معناست که در هنگام خواندن در کنار مطالعهٔ متن، یک کاغذ و قلم در دست بگیرید و نکاتی که در متن آمده است خلاصه کنید. اگر برایتان ممکن است می‌توانید از ماژیک‌های علامت‌زن استفاده کنید و کلمات جدید، جملاتی که ساختار جالبی دارند و نکات محتوایی را با رنگ‌های مختلف علامت بزنید. 

پژوهش‌های علمی نشان داده است مطالعهٔ فعالانه هم می‌تواند میزان درک ما از متن را افزایش دهد و هم می‌تواند باعث شود محتوای مورد نظر بیشتر در ذهن ما بماند.

۳. دایرهٔ واژگان را افزایش دهید

اگرچه حفظ کردن لغت کافی نیست اما شکی نیست که برای یادگیری زبان در هر سطحی، یکی از مهم‌ترین کارها افزایش دایرهٔ واژگان (vocabulary) است. مهارت خواندن هم از این مسئله مستثنی نیست و اگر بخواهیم متن‌هایی که می‌خوانیم را بفهمیم چاره‌ای جز این نداریم که اکثر کلمه‌هایی که در متن وجود دارد را بدانیم و معانی آن را بلد باشیم.

یکی از راه‌های افزایش دایرهٔ واژگان هم این است که کلمات جدیدی که در متن‌ها می‌بینیم علامت بزنیم و معنای آن‌ها را پیدا کنیم و بعد به‌مرور آن‌ها را در جملات مختلف تکرار کنیم تا بتوانیم آن‌ها را به‌طور کامل یاد بگیریم. 

۴. از کتاب‌های تخصصی reading استفاده کنید

بهترین کار برای بهبود هر کدام از مهارت‌های زبانی استفاده از کتاب‌های استاندارد است. برای افزایش مهارت خوانش متن، کتاب‌های تخصصی فراوانی طراحی و منتشر شده است که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. به‌ویژه که در این کتاب‌ها از متن‌های استانداردی استفاده شده است و معمولاً تمرینات مختلفی نیز طراحی شده است که کمک می‌کند مهارت‌های خوانش متن تقویت شوند.

ما قبلاً در مقالهٔ «بهترین کتاب‌ برای ریدینگ آیلتس» تعدادی از این کتاب‌ها را معرفی کرده‌ایم که به کمک آ‌ن‌ها می‌توانید مهارت متن‌خوانی خود را افزایش دهید.

نکته: بهترین روش تقویت مهارت ریدینگ استفاده از کتاب‌های تخصصی تقویت reading است.

از کتاب‌های تخصصی reading استفاده کنید

۵. متن‌های مختلف بخوانید

یکی از اشتباهات زبان‌آموزان این است که خودشان را با متن‌های مختلف درگیر نمی‌کنند. اگر از کتاب‌های مخصوص تقویت ریدینگ استفاده کنید، در این زمینه مشکلی نخواهید داشت چون در این کتاب‌ها از متن‌های مختلف استفاده می‌شود اما اگر خودتان متن‌ها و کتاب‌ها را انتخاب می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که حتماً‌ متن‌هایی با موضوعات مختلف بخوانید. مراقب باشید خودتان را محدود به کتاب‌های داستان یا سایت‌های خبری یا محتواهای شبکه‌های اجتماعی نکنید.

۶. ساختارهای جمله‌سازی را یاد بگیرید

اگر متن‌های مختلف را بخوانید، آرام آرام با ساختار جملات آشنا می‌شوید. ساختارهایی که ممکن است ابتدا نتوانید آن‌ها را خوب درک کنید اما به‌مرور نه‌تنها معنای آن‌ها را متوجه خواهید شد، بلکه می‌توانید هنگام نوشتن متون مختلف هم از آن‌ها استفاده کنید. 

برای اینکه بتوانید این ساختارها را سریع‌تر یاد بگیرید می‌توانید چشمتان را به این نوع ساختارها حساس کنید و هرگاه یکی از آن‌ها را یاد گرفتید، آن را یادداشت کنید.

مثلاً ساختار not only… but also… یک ساختار جمله‌سازی است یا ساختار if… it would… یک ساختار جمله‌سازی است که کاربرد زیادی دارد.

سوالات رایج دربارهٔ روخوانی انگلیسی

سوالاتی که ممکن است برای بعضی زبان‌آموزان پیش بیاید:

۱. تقویت مهارت ریدینگ چقدر طول می‌کشد؟

تقویت مهارت ریدینگ بستگی به سطح زبانی فعلی شما دارد و اینکه چقدر در هفته برای تقویت آن وقت می‌گذارید.

۲. بهترین راه تقویت مهارت روخوانی و ریدینگ چیست؟

بهترین راه تقویت ریدینگ این است که کتاب‌های تخصصی که برای تقویت reading skills طراحی شده است را بخوانید.

۳. بهترین کتاب برای تقویت ریدینگ چیست؟

کتاب‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که شاید بهترینِ آن‌ها این کتاب‌ها باشند:

  • Inside Reading
  • Select Reading
  • IELTS Exams

۴. سریع‌ترین راه تقویت reading چیست؟

سریع‌ترین راه تقویت ریدینگ خواندن متن‌های فراوان است و افزایش دایرهٔ واژگان.

آنچه در مقاله تقویت روخوانی انگلیسی آموختیم:

در این مقاله دربارهٔ تقویت مهارت روخوانی انگلیسی (English reading) صحبت کردیم و گفتیم که اگر بخواهیم این مهارت را تقویت کنیم باید به چه نکاتی توجه کنیم و چه کتاب‌هایی بخوانیم. 

همچنین به چند پرسش رایج و پرتکرار دربارهٔ تقویت ریدینگ انگلیسی به‌طور خلاصه پاسخ دادیم. حالا که به‌دنبال بهبود مهارت‌های زبانی هستید، این مقاله را از دست ندهید: «بهترین کتاب های آموزش زبان انگلیسی (همه سطح‌ها و هر ۴ مهارت)»

اگر دربارهٔ این مقاله نظری دارید یا خودتان تجربه‌ای دارید که می‌تواند به دیگر کاربران کمک کند، حتماً نظر خود را در بخش نظرات بنویسید.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.