یادگیری انگلیسی از طریق اخبار چگونه است؟

روش‌های زیادی برای آموزش و تمرین زبان انگلیسی وجود دارد که یکی از آن‌ها یادگیری انگلیسی از طریق اخبار است. در این مقاله می‌خواهیم بگوییم آیا می‌شود با گوش دادن به اخبار، زبان انگلیسی یاد گرفت؟ یادگیری زبان با اخبار چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟ همچنین توضیح می‌دهیم اگر کسی بخواهد با کمک اخبار انگلیسی زبان یاد بگیرد، باید چطور…

فهرست محتوا

یادگیری انگلیسی از طریق اخبار چگونه است؟
تیم تحریریه لرنیت
3 روز قبل
5 از 1 رای

روش‌های زیادی برای آموزش و تمرین زبان انگلیسی وجود دارد که یکی از آن‌ها یادگیری انگلیسی از طریق اخبار است. در این مقاله می‌خواهیم بگوییم آیا می‌شود با گوش دادن به اخبار، زبان انگلیسی یاد گرفت؟ یادگیری زبان با اخبار چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟ همچنین توضیح می‌دهیم اگر کسی بخواهد با کمک اخبار انگلیسی زبان یاد بگیرد، باید چطور عمل کند تا موفقیت بیشتری کسب کند و در نهایت هم چند منبع خوب برای اخبار انگلیسی در سطح‌های مختلف معرفی می‌کنیم. 

اگر شما هم می‌خواهید با این روش زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، این مقالهٔ کوتاه که خواندن آن چند دقیقه بیشتر وقت نمی‌خواهد را از دست ندهید. 

آیا می‌شود با اخبار زبان انگلیسی یاد گرفت؟

پاسخ به این سوال ساده نیست چون هم می‌توان گفت بله و هم نه. موضوع این است که همانطور که در مقالات دیگر آموزش زبان انگلیسی هم اشاره کرده‌ایم، برای یادگیری زبان انگلیسی باید از منابع استاندارد استفاده کرد یعنی کتاب‌هایی که همهٔ چهار مهارت زبانی را با هم پیش می‌برند یا نرم‌افزارهای تخصصی مثل لرنیت که محتوای آن توسط اساتید زبان و با اصول استاندارد تهیه شده است.

منبعی مثل اخبار انگلیسی نهایتاً بتواند یک منبع کمکی برای یادگیری زبان باشد نه اینکه جای منابع اصلی را بگیرد. پس اگر به این نکته توجه کنیم یعنی منابع اصلی را پیگیری کنیم و به سطح قابل قبولی در زبان انگلیسی عمومی برسیم و بعد سراغ تمرین زبان با منابع تکمیلی برویم، می‌توانیم بگوییم بله یادگیری انگلیسی از طریق اخبار امکان‌پذیر است.

مزایا و معایب یادگیری زبان با اخبار

اگر با روش درست سراغ یادگیری زبان با اخبار برویم این روش می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد و البته مثل هر روش دیگری، معایبی هم دارد. 

مزایای یادگیری زبان با اخبار انگلیسی

  • اخبار کمک می‌کند با فرهنگ کشورهای انگلیسی‌زبان خیلی خوب آشنا شوید؛
  • با خواندن یا گوش دادن به اخبار، اصطلاحات مخصوص مطبوعات را یاد می‌گیرید؛
  • محتواهای خبری طیف بسیار وسیعی از اطلاعات گوناگون را به شما منتقل می‌کنند؛
  • نسبت به وقایع روز دنیا همیشه مطلع و آگاه خواهید بود؛
  • احساس می‌کنید زبان انگلیسی را با کاربرد واقعی یاد می‌گیرید؛
  • معمولاً رسانه‌های خبری از ساختار درست و استاندارد گرامری استفاده می‌کنند؛
  • منابع خبری انگلیسی بسیار فراوان است و هیچ مشکلی در دسترسی به محتوای خبری نخواهید داشت.

معایب یادگیری زبان از طریق اخبار

  • ممکن است هر روز با اخبار منفی زیادی مواجه شوید؛
  • احتمال دارد مجبور باشید به اخبار بی‌ربط بسیاری مثل کشمکش‌های اشخاص سیاسی کشورها گوش دهید؛
  • اصطلاحات عامیانه کمتر در اخبار رسمی به چشم می‌خورند؛
  • احتمال غرق‌شدن در حواشی هنری، ورزشی و سیاسی جهان وجود  دارد!

بهترین روش تمرین زبان انگلیسی با اخبار

اگر بخواهید با گوش دادن به اخبار رادیو، تماشای شبکه‌های خبری ماهواره‌ای یا اینترنتی یا خواندن وبسایت‌ها و روزنامه‌های خبری مطرح جهان، زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، ما یک روش عملی کاربردی داریم که توصیه می‌کنیم برای کسب بیشترین فایده، از این روش یا روش‌های مشابه استفاده کنید. برای این کار، دنبال کردن این مراحل توصیه می‌شود:

۱. یافتن موضوع مورد علاقه

اول ببینید به چه موضوعاتی علاقه دارید. ممکن است از اخبار سینمایی و حواشی بازیگران و کارگردانان خوشتان بیاید یا شاید دوست داشته باشید اخبار ورزشی را دنبال کنید، شاید هم به آخرین خبرهای مربوط به دستاوردهای علمی و پژوهش‌های علمی علاقه‌مند باشید. به هر حال، بهتر این است که اخبار مربوط به موضوعات مورد علاقهٔ خود را دنبال کنید.

بسیاری از بنگاه‌های خبری مطرح جهان در وبسایت خود اخبار را دسته‌بندی کرده‌اند. می‌توانید دسته‌ای که به آن علاقه دارید را بوکمارک کنید و همیشه مستقیماً سراغ اخبار مورد علاقهٔ خود بروید.

۲. یافتن منابع مورد علاقه

منابع خبری زبان انگلیسی بسیار گسترده‌اند. علاوه بر بنگاه‌های خبری مشهوری مثل CNN، BBC، CBS، Fox یا Aljazeera، تقریباً هر کشوری رسانه‌های خبری خاصی به زبان انگلیسی دارد. خوب است تعدادی از این رسانه‌ها را بشناسید و بدانید سبک اخباری که هرکدام منتشر می‌کنند چطور است. 

مثلاً اگر قصد مهاجرت به بریتانیا را داشته باشید، طبیعتاً شنیدن اخبار مربوط به آنجا برایتان جذاب‌تر خواهد بود؛ پس بهتر است اخبار BBC-UK یا بخش اخبار بریتانیای گاردین یا Channel 4 را دنبال کنید نه CNN را. 

یا اگر از علاقه‌مندان به شرق و جایی مثل ژاپن باشید، احتمالاً دوست داشته باشید اخبار آنجا را هم بخوانید، در این صورت باید به NHK سر بزنید.

یا اگر بخواهید اخبار ایران را به زبان انگلیسی بخوانید، می‌توانید از روزنامهٔ Tehran Times و Iran Daily استفاده کنید یا بخش انگلیسی خبرگزاری ایرنا را بخوانید یا به اخبار Press TV گوش کنید.

علاوه بر تفکیک جغرافیایی، بسیاری از منابع خبری هم بر اساس موضوعات مختلف دسته‌بندی می‌شوند. مثلاً منابع اخبار ورزشی یا سینمایی یا سیاسی و… که بهتر است منابعی را پیدا کنید که بیشتر به آن‌ها علاقه دارید.

۳. استفاده از منابع چندگانه

خودتان را محدود به روزنامه یا رادیو یا تلویزیون نکنید. بهترین کار این است که از منابع چندگانه استفاده کنید. در اوقات تلف‌شده مثل رانندگی یا وقت‌هایی که در ترافیک هستید، اخبار رادیوهای انگلیسی گزینهٔ مناسبی است اما وقتی در خانه‌اید و تمرکز کافی برای مطالعه دارید، روزنامه‌خواندن جذابیت بیشتری دارد پس می‌توانید روزنامه‌های کاغذی Tehran Times را با قیمت پایین از دکه‌ها بخرید و بخوانید. وقت‌هایی که حوصلهٔ کار جدی ندارید هم می‌توانید یکی از شبکه‌های خبری انگلیسی ماهواره را تماشا کنید. 

۴. یادگیری کلمات پرتکرار

اگر بخواهید در مسیر یادگیری زبان انگلیسی از طریق اخبار زود پیشرفت کنید، یکی از بهترین کارها این است که کلمات پرتکرار که در بخش‌های خبری استفاده می‌شود را از روی لیست‌های آماده‌ای که وجود دارند، حفظ کنید. دقت کنید که لازم نیست اول متعهد به حفظ این واژگان باشید و بعد سراغ اخبار بروید، بلکه می‌توانید به طور همزمان این کارها را انجام دهید و مثلاً خودتان را متعهد کنید که روزی ۵ لغت خبری جدید یاد بگیرید. 

۵. یادداشت‌برداری 

شاید وقتی توی اتوبوس نشسته‌اید و دارید اخبار گوش می‌کنید یا وقتی خسته و کوفته روی مبل نشسته‌اید و دارید اخبار تماشا می‌کنید، نتوانید واژگان جدید را یادداشت کنید اما واقعیت این است که یادداشت کردن واژگان جدید برای یادگیری زبان بسیار مهم است. 

اشکالی ندارد اگر همیشه مشغول این کار نباشید اما گاهی کلماتی که مدام می‌شنوید و تکرار می‌شوند را بنویسید و بعداً حفظ کنید یا جملات خاصی که در روزنامه یا یک وبسایت خبری دیدید، یادداشت کنید و بعداً مرور کنید. این کار سرعت یادگیری شما را خیلی بالا می‌برد.

۶. گوش دادن به خبر تکراری

یکی از اشتباهات ما این است که حوصلهٔ گوش دادن به پادکست خبری تکراری یا خواندن یک گزارش خبری تکراری را نداریم اما باید قبول کنیم که یادگیری زبان بسیار وابسته به تکرار است. بنابراین، بعد از اینکه یک پادکست خبری را گوش دادید یا یک ویدیوی خبری را تماشا کردید یا یک گزارش خبری را از وبسایت یا روزنامه خواندید، سعی کنید چند بار یا حداقل یک بار دیگر این کار را تکرار کنید. در این تکرارها هم واژگان جدید راحت‌تر در ذهنتان می‌ماند و هم ساختار جملات.

۷. بازگوکردن یا تحلیل خبر

یکی از مفیدترین کارهایی که در یادگیری زبان با اخبار می‌توانید انجام دهید این است که بعد از اینکه اخباری را تماشا کردید یا خواندید، سعی کنید آن‌ها را برای پارتنر زبانتان بازگو کنید. اگر اهل نوشتن هستید، یک کار خیلی خوب این است که دربارهٔ یک واقعهٔ خبری، تحلیل خودتان را بنویسید و در شبکه‌های اجتماعی مثل X.com منتشر کنید.

خوبیِ این کار آنجاست که وقتی تلاش می‌کنید خبر را بازگو کنید، مجبور می‌شوید اطلاعات را در ذهنتان مرور کنید و آن را به زبان خودتان دوباره بگویید. سعی کنید از واژگان و ساختارهای جمله‌ای خود خبر استفاده کنید تا این ساختارها در ذهنتان حک شوند.

منابع اخبار انگلیسی برای آموزش (دانلود + آنلاین)

حالا که دانستیم چطور باید از اخبار انگلیسی برای تمرین زبان استفاده کرد و مزایا و معایب آن را هم یاد گرفتیم، چند منبع برای خواندن یا گوش دادن به اخبار انگلیسی معرفی می‌کنیم:

نرم افزار Radio FM Online

با این برنامهٔ اندرویدی می‌توانید به رادیوهای انگلیسی بسیاری دسترسی داشته باشید. این برنامه بیش از ۵۰ میلیون دانلود داشته است.

برنامهٔ News Words از شبکهٔ VOA

با استفاده از این منبع، می‌توانید با ویدیوهای یک دقیقه‌ای، کلمات جدید انگلیسی که در اخبار استفاده می‌شوند را یاد بگیرید. این محتوا مخصوص آموزش زبان انگلیسی است.

وبسایت newsinlevels.com

این وبسایت کاری فوق‌العاده جذاب می‌کند! کار این وبسایت این است که اخبار را مناسب با سطح‌های زبانی بازنویسی می‌کند. شما می‌توانید یک خبر را با سطح زبانی بسیار ساده، متوسط یا پیشرفته بخوانید.

یادگیری انگلیسی از طریق اخبار چگونه است؟

بخش ویژهٔ یادگیری انگلیسی با اخبار BBC

وبسایت BBC در بخش آموزش زبان انگلیسی، یک بخش دارد که مخصوص یادگیری زبان با اخبار است. این بخش یک منبع بسیار ارزشمند برای آموزش انگلیسی است که کمتر به آن پرداخته شده است. 

بخش ویژهٔ یادگیری انگلیسی با اخبار BBC

اخباری که در این بخش درج می‌شوند معمولاً شامل یک پادکست کوتاه هستند که در آن، یک تیتر خبری و محتوای آن با زبانی ساده توضیح داده می‌شود و بعد خلاصه‌ای از آن به صورت متن، درج شده است و اصطلاحات مهم به صورت برجسته نوشته شده‌اند و در انتها هم معانی آن اصطلاحات با توضیحی ساده آمده‌اند. در تیتر خبر هم مشخص شده است که این محتوا برای چه سطح زبانی مناسب است. 

بخش اخبار Engoo

در این وبسایت، اخبار انگلیسی بر اساس میزان سادگی و دشواری با شماره‌ای از ۱ تا ۱۰ دسته‌بندی شده‌اند. در هر صفحهٔ مربوط به خبر، ابتدا لغات و واژگان مهمی که در آن خبر استفاده شده است، همراه با معنی و تلفظ درج شده است. در بخش بعدی متن خبر به صورت متن و فایل صوتی آمده است و بعد دو تمرین دیگر بر اساس محتوای خبر تهیه شده است؛ یکی شامل چند پرسش از متن است و دیگری چند موضوع برای گفتگوی بیشتر و مکالمه دربارهٔ آن. 

این منبع کار شما برای یادگیری انگلیسی از طریق اخبار را خیلی راحت می‌کند.

یادگیری انگلیسی از طریق اخبار چگونه است؟

آنچه در مقاله یادگیری انگلیسی از طریق اخبار آموختیم:

در این مقاله دربارهٔ یادگیری انگلیسی از طریق اخبار صحبت کردیم. گفتیم که اگر کار اصلی زبان‌آموزی را با منابع استانداری مثل اپلیکیشن لرنیت یا کلاس زبان حضوری انجام دهیم، می‌توانیم با استفاده از منابع کمکی دیگر مثل اخبار انگلیسی یا با استفاده از پادکست برای تقویت زبان انگلیسی زبان خودمان را تقویت کنیم. 

همچنین دربارهٔ مزایا و معایب یادگیری زبان با اخبار صحبت کردیم چند منبع ارزشمند برای یادگیری ساده و راحت زبان انگلیسی با اخبار را معرفی کردیم. اگر همچنان پرسشی دربارهٔ این موضوع داشتید یا تجربهٔ مفیدی داشتید، حتماً در بخش نظرات بنویسید. 

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.