یادگیری انگلیسی در 30 روز + یادگیری فشرده زبان

شاید این روزها تبلیغات زیادی دیده باشید که ادعای یادگیری انگلیسی در 30 روز را دارند اما آیا واقعاً این مسئله امکان‌پذیر است؟ اصلاً یادگیری یک زبان جدید مثل انگلیسی چقدر طول می‌کشد و سریع‌ترین راه یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ آیا می‌توان مقدمات زبان انگلیسی را در ۳۰ روز یاد گرفت در حدی که نیازهای ضروری ما را در یک…

فهرست محتوا

یادگیری انگلیسی در 30 روز + یادگیری فشرده زبان
تیم تحریریه لرنیت
1 هفته قبل
5 از 2 رای

شاید این روزها تبلیغات زیادی دیده باشید که ادعای یادگیری انگلیسی در 30 روز را دارند اما آیا واقعاً این مسئله امکان‌پذیر است؟ اصلاً یادگیری یک زبان جدید مثل انگلیسی چقدر طول می‌کشد و سریع‌ترین راه یادگیری زبان انگلیسی چیست؟ آیا می‌توان مقدمات زبان انگلیسی را در ۳۰ روز یاد گرفت در حدی که نیازهای ضروری ما را در یک سفر خارجی برطرف کند؟ 

با توجه به اینکه هدف ما در این مقاله نه فروش پکیج است و نه کتاب و دورهٔ آموزشی انگلیسی در 30 روز، می‌خواهیم به‌طور صادقانه، به همهٔ این سوالات پاسخ دهیم.

یادگیری یک زبان یعنی چه؟

قبل از هرچیز باید بدانیم اصلاً یادگیری یک زبان جدید به چه معناست. یادگیری زبان یک چیز صفر یا صدی نیست؛ یعنی سطوح مختلفی دارد. روش‌های مختلفی برای ارزیابی سطح زبانی وجود دارد که معروف‌ترینِ آن‌ها CEFR یا Common European Framework of Reference for Languages است. در این روشِ سطح‌بندی، سطح زبانی یک شخص در ۶ سطح تعیین می‌شود؛ یعنی A1, A2, B1, B2, C1, C2.

یادگیری انگلیسی در 30 روز

 در این لینک  می‌توانید به‌طور خلاصه ببینید کسی که در هر کدام از این سطح‌ها است، چقدر توانایی استفاده از زبان جدید را دارد و از اینجا می‌توانید ببینید هرکدام از این سطح‌ها معادل چه نمره‌ای در آزمون آیلتس است.

پس یادگیری زبان خودش سطوح و مراحل مختلفی دارد و صرف اینکه کسی توانست جملات اولیهٔ یک زبان را درک یا بیان کند به معنای یادگیری آن زبان نیست. حتی کسانی که می‌توانند مکالمات پیچیده‌ای انجام دهند، باز هم نمی‌توانند ادعای تسلط به یک زبان را داشته باشند. بنابراین، وقتی می‌گوییم «می‌خواهم انگلیسی یاد بگیرم» باید تعیین کنیم منظور ما دقیقاً چقدر است و تا چه سطحی.

cambridge

یادگیری یک زبان جدید چقدر طول می‌کشد؟

اولین نکته این است که مدت زمان لازم برای یادگیری هر زبان با زبان دیگر متفاوت است. این مقدار به چند عامل بستگی دارد مثل میزان شباهت زبان مادری و زبان مقصد و نیز میزان دشواری زبان مقصد. 

بر اساس روش سطح‌بندی CEFR، حداقل سطح لازم برای اینکه بتوان مکالمات کوتاه انگلیسی انجام داد و نیازهای ضروری مثل خرید و… را برطرف کرد سطح A2 است. برای یادگیری زبان انگلیسی تا این سطح حداقل باید حدود ۲۰۰ ساعت آموزش و مطالعهٔ استاندارد زبان انگلیسی داشت. همچنین برای رسیدن به سطح C1 که سطح پیشرفتهٔ زبان است به حدود ۷۰۰-۸۰۰ ساعت مطالعه و آموزش استاندارد نیاز است. 

با نگاهی به این اعداد، می‌توان گفت با هفته‌ای سه جلسهٔ ۹۰ دقیقه‌ای کلاس زبان و سه جلسهٔ ۱ ساعتهٔ تمرین و با احتساب یک روز استراحت در هفته، در هر هفته حدود ۷ ساعت زمان صرف یادگیری زبان انگلیسی می‌شود. پس برای رسیدن به هر سطح به زمانی معادل آنچه در جدول زیر آمده است، نیاز است:

زمان مورد نیاز با احتساب کلاس و تمرینزمان مورد نیاز به ساعتسطح زبانی
۱۴ هفته – ۳.۵ ماه90-100A1
۲۸ هفته – ۷ ماه180-200A2
۵۷ هفته – ۱۴ ماه350-400B1
۸۵ هفته – ۲۱ ماه500-600B2
۲۸ ماه – ۲ سال و ۴ ماه700-800C1
۴۲ ماه – ۳ سال و نیم1000-1200C2

تجربه نشان داده است زمان یادگیری زبان توسط زبان‌آموزان تقریباً شبیه همین جدول است حتی شاید کمی بیشتر! البته طبیعی است با افزایش زمان مطالعه و تمرین می‌توان این زمان را کاهش داد. 

یادگیری یک زبان جدید چقدر طول می‌کشد؟

یک روش دیگر برای سنجش اینکه یادگیری یک زبان جدید چقدر طول می‌کشد بررسی تعداد واژگانی است که برای یادگیری یک زبان جدید نیاز داریم؛ در این زمینه بررسی‌های مختلفی شده است و برخی ادعا کرده‌اند با یادگیری ۱۰۰۰ واژهٔ پرکاربرد می‌توان درصد بالایی از مکالمات انگلیسی را متوجه شد اما این سخن چندان دقیق نیست. شاید دقیق‌ترین بررسی همان باشد که دیکشنری آکسفورد انجام داده است و ۳۰۰۰ واژهٔ پرکاربرد زبان انگلیسی را جدا کرده است و نیز کاری که آقای Paul Nation با بررسی متون مختلف با رایانه انجام داده است و ۴۰۰۰ واژهٔ پرکاربرد زبان انگلیسی را جدا کرده و در کتاب 4000 essential english words آن‌ها را به‌ترتیب از آسان تا دشوار در ۶ جلد کتاب منتشر کرده است. با یادگیری این واژگان می‌توان بخش زیادی از متون انگلیسی یا مکالمات یا فیلم‌ها را متوجه شد. 

با توجه به این آمار می‌توانید تخمین بزنید که اگر هفته‌ای ۵۰ واژهٔ جدید یاد بگیرید چقدر زمان لازم است که همهٔ ۴۰۰۰ واژهٔ پرکاربرد انگلیسی را یاد بگیرید؛ یعنی حدود ۸۰ هفته و ۲۰ ماه زمان لازم است که تمام این واژگان را یاد بگیرید؛ پس با این روش محاسبه نیز حدود ۲ سال برای رسیدن به سطحی قابل قبول در زبان انگلیسی لازم است.

یادگیری انگلیسی در ۳۰ روز ممکن است؟

با توجه به توضیحاتی که دادیم می‌توانید به‌راحتی متوجه شوید که ادعای یادگیری زبان انگلیسی در ۳۰ روز عملی نیست! 

البته ناگفته نماند که گاهی اوقات برای اهداف فوری مثل سفرهای پیش‌بینی‌نشده یا دیدارهای خاص می‌توان در ۳۰ روز سطح زبانی خود را تا جایی رساند که هدف مورد نیاز  به‌صورت محدود برطرف شود. مثلاً می‌توان با استفاده از کتاب‌های انگلیسی در سفر یا انگلیسی در ۳۰ روز، یک سری جملات خاص را حفظ کرد و آن‌ها را در موقعیت‌های پیش‌آمده استفاده کرد. 

یادگیری انگلیسی در ۳۰ روز ممکن است؟

یادگیری فشرده مقدمات انگلیسی در ۳۰ روز

اگر سفر ضروری برای شما پیش آمده است یا به هر دلیلی قصد دارید به‌طور فشرده زبان انگلیسی را تا اندازه‌ای که در مدت کمی مثل ۳۰ روز امکان دارد، یاد بگیرید این نکات برای یادگیری فشردهٔ مقدمات زبان انگلیسی به دردتان می‌خورد:

  • چند جملهٔ پرکاربرد زبان انگلیسی را پیدا کنید؛
  • معنی آن‌ها را در کنارشان بنویسید؛
  • سعی کنید تلفظ آن‌ها را به‌طور دقیق یاد بگیرید (می‌توانید از گوگل ترنسلیت برای تلفظ استفاده کنید)؛
  • جملات را همراه با معنی آن‌ها حفظ کنید؛
  • آنقدر تمرین کنید تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف این جملات را به کار ببرید.

در کنار این نکات کلی که به‌طور خلاصه بیان کردیم حتماً نگاهی هم به این مقالات بیندازید:

  1. بهترین برنامه آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد
  2. ۱۰ راه یادگیری گرامر زبان انگلیسی با سرعت بالا
  3. بهترین راه آموزش زبان انگلیسی سریع و کاربردی
  4. ۵ اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی با تلفظ و ترجمه + مزایا و معایب

آنچه در این مقاله آموختیم:

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که یادگیری زبان انگلیسی در 30 روز آیا ممکن است یا نه و اگر بخواهیم برای یک هدف ضروری به‌طور فوری تعدادی از جملات پرکاربرد زبان انگلیسی را یاد بگیریم باید چطور به این هدف برسیم. 

به‌طور خلاصه گفتیم که یادگیری هیچ زبانی در این مدت زمان کم امکان‌پذیر نیست و برای رسیدن به سطح قابل توجهی در زبان انگلیسی باید چیزی حدود ۲ سال زمان صرف مطالعه و تمرین کنیم. دانستن این نکته باعث می‌شود دیگر فریب تبلیغات عجیب و غریب برای یادگیری زبان انگلیسی در زمان بسیار کم را نخوریم. 

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.