بهترین کتاب برای رایتینگ آیلتس کدام است؟

بخش writing آزمون آیلتس همیشه یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های این آزمون است و بسیاری از زبان‌آموزان از آن ترس دارند. واقعیت هم این است که مهارت نوشتاری یا writing یکی از مهارت‌های دشوار هر زبان جدید است، اما اگر بخواهید در آزمون IELTS نمره‌ی کلی خوبی کسب کنید چاره‌ای ندارید که نمره‌ی writing شما هم خوب باشد. برای همین…

فهرست محتوا

بهترین کتاب برای رایتینگ آیلتس کدام است؟
تیم تحریریه لرنیت
3 روز قبل
5 از 1 رای

بخش writing آزمون آیلتس همیشه یکی از چالش برانگیزترین بخش‌های این آزمون است و بسیاری از زبان‌آموزان از آن ترس دارند. واقعیت هم این است که مهارت نوشتاری یا writing یکی از مهارت‌های دشوار هر زبان جدید است، اما اگر بخواهید در آزمون IELTS نمره‌ی کلی خوبی کسب کنید چاره‌ای ندارید که نمره‌ی writing شما هم خوب باشد. برای همین در این مقاله بهترین کتاب برای رایتینگ آیلتس و افزایش مهارت نوشتن با تمرکز بر موفقیت در این آزمون را به شما معرفی خواهیم کرد.

کتاب Inside Writing برای آیلتس

مجموعه‌ی Inside Writing شامل ۴ جلد کتاب است که به طور تخصصی برای تقویت مهارت نگارش انگلیسی تهیه شده است. جلد اول با عنوان Inside Writing Intro برای کسانی است که به‌تازگی می‌خواهند شروع به تقویت مهارت نگارش زبان انگلیسی کنند و سه جلد بعدی  به مرور پیشرفته‌تر می‌شوند و مناسب کسانی هستند که مهارت زبانی بهتری دارند. 

کتاب Inside Writing

ساختار این کتاب بسیار شبیه به مجموعه موفق Inside Reading است. هر جلد از این کتاب از ۱۰ بخش (unit) تشکیل شده است و در هر بخش، مجموعه‌ای از واژگان، عبارت‌ها و ساختارهای زبانی که در نوشتن استفاده می‌شوند، آموزش داده شده است. ویژگی بسیار خوب این کتاب این است که در معرفی واژگان جدید تمرکزش بر ۳۰۰۰ واژه‌ی پرکاربردی است که دیکشنری آکسفورد معرفی کرده است. 

در این کتاب ابتدا بر اساس یک متن، واژگان جدید آموزش داده می‌شوند سپس با تمرین، از شما خواسته می‌شود توصیفاتی درباره‌ی موضوع متن ارائه دهید. بعد هم تمریناتی مربوط به واژگان، نوع تلفظ، گرامر و نوشتن متن جدید بر همان سبک و سیاق  طراحی شده است. شاید یکی از نقدهایی که بتوان نسبت به این کتاب وارد دانست این است که بیش از اندازه روی تقویت واژگان تمرکز کرده است و این باعث شده است به جای اینکه با یک کتاب تخصصی برای writing طرف باشیم، بیشتر با یک کتاب تکراری روبرو شویم! البته این کتاب همچنان یک منبع ارزشمند و یکی از بهترین کتاب‌ها برای تقویت رایتینگ است.

توجه کنید که سطح جلدهای ابتدایی این کتاب اصلاً بالا نیست و ممکن است برای کسانی که مهارت زبانی خوبی دارند و فقط می‌خواهند برای آزمون آیلتس آماده شوند حوصله‌سربر باشد.

کتاب Cambridge IELTS Academic with Answers 

این مجموعه از انتشارات کمبریج شامل آزمون‌های واقعی آیلتس است همراه با پاسخ و تمرین. اگر بخواهیم مهارت نوشتن خودمان را با تمرکز بر آزمون IELTS تقویت کنیم چه چیزی بهتر از آزمون‌های رایتینگ واقعی؟
توصیه‌ی ما این است که در کنار همه‌ی منابعی که برای تقویت رایتینگ از آنها استفاده می‌کنید، حتماً چند جلد از این مجموعه‌ی ۱۸ جلدی را هم مطالعه کنید. حتی اگر نمی‌خواهید از همه‌ی بخش‌های آن استفاده کنید، می‌توانید از قسمت writing آن برای تمرین نوشتن استفاده کنید.

کتاب‌های Improve Your Skills Writing for IELTS

اگر بخواهیم فقط یک منبع برای آمادگی آزمون رایتینگ آیلتس معرفی کنیم و آن را بهترین منبع برای رایتینگ آیلتس بدانیم قطعاً دو کتاب Improve Your Skills Writing for IELTS 4.5 to 6 و Improve Your Skills-Writing for IELTS 6 to 7.5 را انتخاب می‌کنیم. 

کتاب‌های Improve Your Skills Writing for IELTS

درست است که این دو کتاب به اندازه‌ی دیگر کتاب‌ها شهرت پیدا نکرده‌اند اما یکی از فنی‌ترین و استانداردترین منابع برای مهارت رایتینگ هستند. این کتاب‌ها می‌توانند به شما کمک کنند علاوه بر اینکه در آزمون آیلتس و تافل موفق می‌شوید، مهارت نوشتاری آکادمیک خود و نوشتن با لحن رسمی را به شکل چشمگیری تقویت کنید.

در هر بخش (unit) از این کتاب، ابتدا یک تسک (task) مثل تسک رایتینگ آیلتس ارائه می‌شود و سپس گام به گام راهنمایی می‌شویم که چطور بتوانیم به این تسک پاسخ کامل بدهیم. سپس  تسک دوم ارائه می‌شود و دقیقاً مثل آزمون آیلتس از ما خواسته می‌شود درباره‌ی آن موضوع چند پاراگراف بنویسیم. مثلاً یکی از اشکالات زبان‌آموزان این است که نمی‌توانند به‌خوبی نمودارها و چارت‌ها را توصیف کنند و داده‌ها را از میان تصاویر استخراج کنند یا اگر آنها را استخراج می‌کنند، به‌خوبی به توصیف آمار و نتایج آن بپردازند. ویژگی منحصربه‌فرد و بسیار جذاب این کتاب‌ها این است که دقیقاً این مهارت را در ما تقویت می‌کنند و این یعنی تضمین موفقیت در آزمون رایتینگ آیلتس!

کتاب IELTS Graphs from the past exams

باز هم یک کتاب بسیار سودمند، خلاصه و مفید اما ناشناخته و غیر مشهور!

این کتاب ابتدا یک مقدمه‌ی کوتاه دارد که در آن، لغات، اصطلاحات و عبارت‌های ضروری برای توصیف کردنِ جدول‌ها و نمودارهای آزمون رایتینگ آیلتس را به ما آموزش می‌دهد. سپس بیش از ۱۶۰ تسک واقعی writing  از آزمون آیلتس در تاریخ‌های مختلف دارد که درباره‌ی توصیفِ جدول، نمودار یا تصاویر هستند و بعد پاسخ این تسک‌ها را ارائه کرده است.

کتاب IELTS Graphs from the past exams

 این کتاب در هندوستان منتشر شده است و انتشارات مشهوری نیز آن را چاپ نکرده است، اما اعضای تیم تحریریه‌ی لرنیت با نگاهی به محتوای این کتاب، آن را واقعاً ارزشمند یافتند.

یک منبع استاندارد و قوی: IELTS Advantage Writing Skills

این کتاب کمتر از ۱۵۰ صفحه دارد و در ۹ بخش سامان داده شده است اما به جرات می‌توان گفت یکی از استانداردترین منابع تقویت رایتینگ برای آیلتس است. دلیل آن این است که در این کتاب، تمام انواع تسک‌های رایتینگ به ۹ دسته تقسیم‌بندی شده است و نویسندگان در هر بخش، هم توضیح داده‌اند که چطور باید این تسک آیلتس را پاسخ داد و هم با تمرینات فراوان، سعی کرده‌اند قدم به قدم مهارت‌های لازم در زبان آموز را تقویت کنند.

این منبع را می‌توان یک منبع استاندارد و سطح متوسط برای تقویت مهارت نوشتاری چه برای آزمون آیلتس و چه به صورت کلی در نظر گرفت اما توصیه‌ی ما این است اگر این کتاب را به عنوان منبع اصلی تقویت رایتینگ در نظر می‌گیرید، حتماً به کتاب‌های دیگری مثل کتاب Improve Your Skills Writing for IELTS که در همین مقاله درباره‌اش صحبت کردیم هم نگاهی بیندازید.

بهترین کتاب رایتینگ Barron’s Writing for the IELTS

عجیب نیست که چرا بعضی‌ها کتاب رایتینگ بارونز را یکی از بهترین کتاب‌های رایتینگ برای آیلتس می‌دانند. این کتاب که بیش از ۳۰۰ صفحه دارد، یک منبع نسبتاً جامع است که در آن، هم درباره‌ی مهارت‌های کلی نگارش و نوشتن آموزش‌هایی داده شده است و هم به تمام تسک‌های رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک و احتمالات ممکن برای نحوه‌ی سؤالاتی که ممکن است طرح شود پرداخته شده است.

بهترین کتاب رایتینگ Barron’s Writing for the IELTS

علاوه بر همه‌ی این‌ها، استراتژی‌هایی برای موفقیت در نوشتن هم آموزش داده شده است. مثلاً در همان صفحات ابتدایی، به شما می‌گوید برای تسک اول رایتینگ ۲۰ دقیقه زمان بگذارید و این ۲۰ دقیقه را به ۳ بخش تقسیم کنید: در ۵ دقیقه‌ی اول، برنامه‌ریزی کنید که می‌خواهید چه بنویسید، ۱۲ دقیقه‌ی دوم را به نوشتن اختصاص دهید و در سه دقیقه‌ی پایانی، نوشته‌ی خود را مرور کنید.

در کنار تمام این‌ها، یک فصل را به چگونگی استفاده از واژگان انگلیسی و هم‌خانواده‌ها و شکل‌های مختلف هر واژه اختصاص داده است و یک فصل دیگر را به آموزش نکات گرامریِ ضروری برای آیلتس. البته در آموزش گرامر بر خلاف دیگر کتاب‌ها، تمرکزش بر ارائه‌ی نکات کاربردی و به اصطلاح نکات کنکوری است نه توضیح خشک و تکراری گرامر.

کتاب steps to improve your writing skills 50 برای حرفه‌ای‌ها در writing و نوشتن

اگر یکی از آن افرادی هستید که با وجود دایره‌ی واژگانی بالا و مهارت بسیار خوب reading، همچنان نمی‌توانید در نوشتن، آنچنان که باید، خوش بدرخشید کتاب 50 steps to improve your writing skills می‌تواند شما را به یک نویسنده‌ی حرفه‌ای تبدیل کند!

کتاب steps to improve your writing skills 50 برای حرفه‌ای‌ها در writing و نوشتن

از این کتاب انتظار نداشته باشید بخواهد گرامر یا دایره‌ی لغات شما را افزایش دهد چون این کتاب مخصوص کسانی است که به اندازه‌ی کافی مهارت زبانی بالا دارند اما همچنان در نوشتن لنگ می‌زنند! حتی ممکن است زبان مادری کسی انگلیسی باشد ما وقتی پای نوشتن به میان می‌آید، نتواند یک انشاء یا مقاله‌ی کوتاه استاندارد و حرفه‌ای بنویسد. با اینکه این کتاب برای کسانی که سطح زبانی بسیار خوبی دارند، مفید است اما همچنان زبان آموزان سطح متوسط هم می‌توانند از آن استفاده کنند، به شرطی که همراه با آن، دیگر مهارت‌های خود را هم تقویت کنند از جمله گرامر و دایره‌ی واژگان. 

آنچه در مقاله بهترین کتاب برای رایتینگ آیلتس خواندیم:

برای نوشتن این مقاله، حدود ۲۰ مورد از بهترین کتاب‌ها برای رایتینگ آیلتس را بررسی کردیم و بعضی از آن‌ها را با دقت ورق زدیم؛ همچنین از تجربه‌ی خود در زبان‌آموزی و تدریس استفاده کردیم تا تعدادی از آنها را انتخاب کرده و به شما مخاطبین لرنیت معرفی کنیم. علاوه بر این، دو کتاب در این لیست وجود دارند که ممکن است چندان معروف و مشهور نباشند اما حتماً به تقویت مهارت نوشتاری شما کمک می‌کنند. 

کتاب‌های مشهور دیگری هم وجود دارند مثل کتاب Collins Writing for IELTS و مجموعه‌ی ۴ جلدی Real Writing که بعد از بررسی متوجه شدیم آنقدر که شهرت دارند سودمند نیستند، برای همین در این مقاله خبری از آن‌ها نیست (البته این نظر ما است و ممکن است بعضی دیگر از اساتید آنها را کتاب‌های بسیار مفیدی بدانند و توصیه کنند). امیدواریم این مقاله توانسته باشد در انتخاب منابع مفید برای تقویت رایتینگ IELTS کمکتان کند.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مطالب مشابه

بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.