داستان صوتی برای تقویت زبان انگلیسی

در کنار استفاده از منابع اصلی برای یادگیری زبان انگلیسی، استفاده از منابع مکمل نه‌تنها می‌تواند مهارت‌های زبانی را به اندازهٔ قابل توجهی افزایش دهد بلکه گاهی اوقات، برای یادگیری زبان انگلیسی ضروری است. یکی از این منابع مکمل داستان‌ صوتی است که به تقویت مهارت شنیداری زبان‌آموزان کمک شایانی می‌کند. در این مقاله به معرفی چند منبع خوب و…

فهرست محتوا

داستان برای تقویت زبان انگلیسی
تیم تحریریه لرنیت
1 ماه قبل
5 از 1 رای

در کنار استفاده از منابع اصلی برای یادگیری زبان انگلیسی، استفاده از منابع مکمل نه‌تنها می‌تواند مهارت‌های زبانی را به اندازهٔ قابل توجهی افزایش دهد بلکه گاهی اوقات، برای یادگیری زبان انگلیسی ضروری است. یکی از این منابع مکمل داستان‌ صوتی است که به تقویت مهارت شنیداری زبان‌آموزان کمک شایانی می‌کند. در این مقاله به معرفی چند منبع خوب و رایگان داستان انگلیسی صوتی می‌پردازیم.

همچنین توضیح می‌دهیم که چطور می‌توانید با گوش دادن فعالانه به این داستان‌ها، بیشترین استفاده را از آن‌ها ببرید.

مزایای گوش دادن به داستان صوتی انگلیسی

داستان‌ها نمونهٔ کامل استفادهٔ استاندارد از یک زبان هستند. خواندن داستان به ما یاد می‌دهد چطور باید از ساختارهای زبانی و کلمات در جای درستشان استفاده کرد. اما ممکن است همهٔ ما فرصت مطالعهٔ کتاب‌هایی غیر از منابع اصلی زبان انگلیسی را نداشته باشیم یا ترجیح دهیم به‌جای خواندن داستان، به نسخهٔ صوتی آنها گوش دهیم. 

مزایای گوش دادن به داستان صوتی انگلیسی

در این صورت هم، همچنان از مزایای گوش دادن به داستان صوتی انگلیسی بهره‌مند خواهیم شد از جمله:

  • یادگیری ساختارهای زبانی استاندارد انگلیسی؛
  • مرورشدن واژگان و چیزهایی که تا الان یاد گرفته‌ایم؛
  • استفادهٔ مفید از زمان‌های مرده و بلااستفاده؛
  • حفظ‌شدن راحت خیلی از واژه‌ها که در داستان استفاده شده است؛
  • آشنایی با ادبیات زبان انگلیسی به زبان اصلی و بدون واسطهٔ ترجمه؛
  • تقویت فوق العاده مهارت شنیداری یا Listening.

راه و روش تقویت زبان با داستان صوتی

وقتی از یک منبع جدید برای یادگیری زبان استفاده می‌کنیم، ممکن است در ابتدا ندانیم چطور از آن منبع بهترین و بیشترین استفاده را ببریم و یادگیری خودمان را به حداکثر برسانیم،‌ پس بهتر است از تجربهٔ کسانی که پیش از ما از این روش‌ها استفاده کرده‌اند بهره ببریم. اینجا می‌خواهیم راه و روش تقویت زبان انگلیسی با استفاده از گوش دادن به داستان‌های صوتی را توضیح دهیم:

1. منبع داستان انگلیسی مناسب سطحتان انتخاب کنید 

اولین کار این است که یک منبع قابل اعتماد برای داستان‌های انگلیسی که مناسب سطح زبانی شما باشند انتخاب کنید. اگر در پیدا کردن منابع مشکل دارید، در بخش بعدی از همین مقاله چند منبع معتبر و استاندارد معرفی کردیم که می‌توانید از آنها کمک بگیرید.

2. برای بار اول، فقط گوش دهید 

برای بار اول کافی است به متن نوشتاری داستان و کلمات جدید کاری نداشته باشید و فقط فایل صوتی آن را یک بار گوش دهید و لذت ببرید. سعی کنید مفهوم کلی داستان و خط سیر آن را پیدا کنید و نگران کلمه‌های جدیدی که معنای آن را نمی‌دانید نباشید.

3. بار دوم گوش دهید و دقت کنید (داستان کوتاه)

اگر منبع شما یک داستان بلند و رمان یا کتاب صوتی نیست و مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است می‌توانید به هر کدام از آنها چند بار گوش دهید. در گوش دادن برای بار دوم، به واژگان و عبارت‌هایی که برای شما ناآشنا هستند بیشتر دقت کنید و سعی کنید معنای آنها را حدس بزنید.

4. صوت را با متن تطبیق دهید

بعد از بار اول یا دفعات بعدی می‌توانید با پخش کردن فایل صوتی، آن را با متن مکتوب تطبیق دهید و کلمه‌ها و عبارت‌هایی که برایتان ناآشنا هستند علامت بزنید. اگر هدفتان فقط تقویت مهارت شنیداری است، می‌توانید از خیر این بخش بگذرید اما اگر بخواهید استفادهٔ کاملی از این منبع مکمل ببرید این مرحله می‌تواند بسیار مفید باشد.

5. نکات جدید را استخراج کنید 

بعد از اینکه کلمات و عبارت‌های جدیدی از هر داستان صوتی یاد گرفتید، می‌توانید آنها را در دفترچه یادداشت خود (الکترونیکی یا فیزیکی) بنویسید و با مرور چندبارهٔ آنها همه را حفظ کنید.

معرفی منابع داستان انگلیسی برای تقویت زبان (صوتی)

همانطور که گفتیم، اولین گام برای تقویت زبان با استفاده از داستان انگلیسی این است که یک منبع مناسب سطح خودتان انتخاب کنید که هم از محتوای آن لذت ببرید و هم کلمات و جملات آن آنقدر دشوار نباشد که قید گوش دادن به داستان را بزنید. در این بخش از مقاله، چند منبع داستان انگلیسی (صوتی) معرفی می‌کنیم تا به کمک آن‌ها، مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. 

وبسایت www.storynory.com

این وبسایت پر از انواع داستان‌های انگلیسی صوتی رایگان است. از داستان‌های کلاسیکی مثل نوشته‌های چارلز دیکنز و اساطیر یونان گرفته تا شعر و داستان‌های فانتزی. 

وبسایت www.storynory.com

ویژگی جالب داستان‌های صوتی این وبسایت این است که متن تمام داستان‌ها هم در دسترس است و می‌توانید در کنار گوش‌دادن به فایل صوتی آن‌ها، به متن مکتوب هم دسترسی داشته باشید. نکتهٔ دیگر این است که داستان‌ها به‌شکل کتاب صوتی ضبط شده‌اند و فقط خوانش داستان نیستند بلکه از جلوه‌های ویژهٔ صوتی استفاده شده است و احساسات موجود در متن را خیلی خوب به فایل صوتی منتقل کرده است. 

بخش داستان‌های کوتاه www.listentogenius.com

در این وبسایت، منابع صوتی رایگان زیادی وجود دارد که همراه با منابع مکتوب منتشر شده‌‌اند و به‌راحتی قابل استفاده‌اند. در بخش داستان کوتاه listentogenious بیش از ۵۰ داستان کوتاه وجود دارد که می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را دانلود کنید و به آن‌ها گوش کنید.

با نگاهی به لیست داستان‌های موجود در این وبسایت، می‌توانیم داستان‌هایی از جیمز جویس، فرانتس کافکا، ادگار آلن پو، مارک تواین، ویرجینیا ولف و دیگران را ببینیم. اگر اهل ادبیات داستانی باشید، شنیدن این آثار مطرح جهانی به زبان انگلیسی برایتان جالب خواهد بود.

کانال یوتیوب TheFableCottage

این کانال یوتیوب بسیاری از داستان‌های کلاسیک و معروف جهان را با ویدیوهایی جذاب و روایتی به زبان انگلیسی سلیس و شفاف منتشر می‌کند. انیمیشین‌های این کانال یک مزیت است چرا که می‌تواند نوجوانان و کودکان کم‌حوصله را هم ترغیب کند تا به داستان‌های انگلیسی گوش کنند.

کانال یوتیوب TheFableCottage

البته حتی اگر بزرگسال هستید، باز هم از تماشای این ویدیوها و گوش دادن به داستان‌ها لذت می‌برید. 

بخش کتاب‌های رایگان وبسایت digitalbook.io

در بخش کتاب‌های رایگان در این وبسایت‌، نزدیک به ۱۰۰ کتاب داستان انگلیسی صوتی به‌طور رایگان در دسترس قرار گرفته است. در لیست این کتاب‌ها اکثر کتاب‌های داستان معروف انگلیسی از نویسندگانی چون ژول ورن، مونت گومری، جین آستن، هرمان ملویل، جک لندن، ویلیام شکسپیر، اسکار وایلد، شارلوت برونته، فیتزجرالد و… به چشم می‌خورند. 

داستان‌های صوتی انگلیسی BBC Radio 4

هر هفته بخشی در رادیو ۴ بی. بی. سی پخش می‌شود که گزیده‌ای از داستان‌های برتر و مطرح جهان را که توسط نویسندگان مشهور یا پرافتخار نوشته شده‌اند، با خوانشی قوی و صدایی باکیفیت منتشر می‌کند.

برای دسترسی به این داستان‌ها می‌توانید کانال این برنامه را در کست‌باکس دنبال کنید و هر هفته یک داستان انگلیسی جذاب را با لهجهٔ بریتیش گوش کنید.

نرم‌افزارهای متفرقه داستان صوتی انگلیسی

علاوه بر منابعی که معرفی کردیم، نرم‌افزارهای زیادی هم وجود دارند که تعداد قابل توجهی داستان صوتی همراه با متن آن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای اینکه به آن‌ها دسترسی داشته باشید، کافی است در بازار یا گوگل پلی، عبارت English stories را جستجو کنید؛ با این کار، با انبوهی از برنامه‌های رایگان روبه‌رو می‌شوید که کارشان پخش داستان و قصه‌های انگلیسی برای تقویت زبان است. 

آنچه در مقاله داستان صوتی برای تقویت زبان انگلیسی خواندیم:

اگر شما هم متوجه شده‌اید که به گوش‌دادن داستان صوتی انگلیسی علاقه دارید و حالا دنبال منابع رایگان داستان انگلیسی هستید، در این مقاله چند مورد از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم که حداقل تا مدت زیادی شما را از هر منبع دیگری بی‌نیاز می‌کند. 

همانطور که در بخش دوم گفتیم، گوش دادن به داستان صوتی اگر با چند کار کوچک دیگر مثل یادداشت‌برداری و گوش‌دادن چندباره باشد، می‌تواند تأثیر شگفت‌انگیزی روی مهارت شنیداری داشته باشد. 

تجربهٔ خودتان از یادگیری زبان با کمک داستان صوتی را با ما به اشتراک بگذارید. کافی است در بخش نظرات زیر همین پست، خاطره یا نکته‌ای که در ذهن دارید را بنویسید. همچنین، منتظر پرسش‌ها و نظرات شما هستیم.

تیم تحریریه لرنیت

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب مشابه
  • سریال برای آموزش انگلیسی مبتدی

    ۹ سریال برای آموزش انگلیسی مبتدی + آپدیت 2024

    زمان مطالعه 1 دقیقه

    کسانی که در ابتدای مسیر یادگیری زبان هستند ممکن است علاقه داشته باشند از منابعی مثل فیلم و سریال برای تقویت زبان استفاده کنند. در این مقاله چند سریال برای آموزش انگلیسی مبتدی معرفی می‌کنیم. قبلاً در مقاله «نحوهٔ استفاده از فیلم برای آموزش زبان انگلیسی» توضیح دادیم که باید از چه روشی استفاده کرد…

    مطالعه بیشتر
  • سخنرانی های تد برای تقویت زبان

    سخنرانی های تد(TED) برای تقویت زبان

    زمان مطالعه 1 دقیقه

    حتماً شما هم نام سخنرانی‌های تد (TED Talks) را شنیده‌اید و احتمالاً ویدیوهای جذابی هم از این سخنرانی‌ها دیده باشید. همانطور که در ادامه توضیح خواهیم داد سخنرانی‌های تد به زبان‌های مختلف و در مکان‌های متفاوتی ارائه می‌شوند اما بخش اصلی این سخنرانی‌ها در یک کنفرانس ۳ تا ۷ روزه  به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.…

    مطالعه بیشتر
  • آهنگ برای تقویت زبان انگلیسی

    آهنگ برای تقویت زبان انگلیسی + معرفی ۱۴ آهنگ مشهور

    زمان مطالعه 27 دقیقه

    همیشه شنیده‌ایم که یکی از راه‌های تقویت زبان گوش دادن به آهنگ است؛ درست است که گوش دادن به آهنگ می‌تواند بعضی مهارت‌های زبانی را تقویت کند مخصوصاً که گوش دادن به موسیقی هم کاری است لذت‌بخش و هم به‌راحتی و برای مدت طولانی در ذهن می‌ماند اما برای تقویت زبان با آهنگ نکاتی هست…

    مطالعه بیشتر

دنبال آموزش خاصی می‌گردی؟

ما متناسب با نیاز شما محتوا و مطالب آموزشی را تولید می‌کنیم، به همین منظور فرم زیر را تکمیل کنید.

عضویت در خبرنامه

ما محتوای با ارزش و رایگانی را هر هفته منتشر می‌کنیم، آنها را از دست ندهید.